Една от най-престижните тоскански изби обвинява наш производител, че подвежда потребителите

В същото време родната марка вече 2 пъти печели спора в Европейската патентна служба Заведение в Болгери

Две известни винарни - италианска и българска, спорят кой има право да използва имената “Болгери” и “Болгаре” на етикетите на бутилките си.

Заради сходството при изписването им италианската “Сасикая” обвинява българската “Домейн Бойар”, че се възползва от славата на тосканското вино. Това категорично се отрича от шефа на българската винарна Евгени Харамлийски, който обясни пред “24 часа”, че вече два пъти печелят дела по казуса в Европейската патентна служба. Сега обаче италианците опитвали да оказват политически натиск, като ангажирали и двама италиански евродепутати.

За какво е

спорът?

Италианското вино е “Болгери” (ударението е на “о”) и е с деноминация за контролиран произход DOC (това е сертификат за защитен географски регион на произход). Българското е “Болгарe” (ударението е на “е”).

Марката Bolgheri DOC е създадена от “Сасикая” през 1984 г. Сасикая е етикетът на избата “Сан Гуидо” от село Болгери, Тоскана. Тя е собственост на маркизите Инчиза дела Рокета.

През май 2017 г. утвърдената българска компания “Домейн Бойар”, която е сред най-големите ни износители на вино в Европа и САЩ, депозира в ЕС искане за регистрация на марката Bolgare, свързана с вина и алкохолни напитки. Според италианската компания обаче това име очевидно напомня за известните вина Doc Bolgheri и Doc Bolgheri Sassicaia. Виното “Сасикая Болгери”

СНИМКА: ИНСТАГРАМ

Виното “Сасикая Болгери” СНИМКА: ИНСТАГРАМ

Едни и същи сортове се използват както от италианския, така и от българския производител - каберне совиньон и мерло. Но няма и как иначе, тъй като това са двата най-разпространени червени сорта грозде в цял свят.

В защита на местното вино се впуснаха и двама италиански евродепутати от Демократическата партия - Паола де Кастро и Симона Бонафе. В рамките на парламентарно питане те поискаха намесата на Европейската комисия по казуса.

“Не можем да приемем, че някои производители могат да нарушават нормите на единния пазар”, пишат до ЕК евродепутатите.

Въпреки противопоставянето на консорциума за закрила на вината “Болгери” DOP (това е деноминация за защитен произход в Европа), Европейската служба за защита на интелектуалната собственост се е произнесла, че няма причина да се намеси по отношение на българската марка “Болгаре”. Според италианската компания обаче европейски регламент от 2013 г. закриля продуктите със защитен произход от неправомерно използване на марките им или от подвеждаща деноминация. Според двамата италиански евродепутати това е така, защото Болгери е географско име и е защитено от европейските норми. С този факт те аргументират защо са се обърнали към ЕК.

“През 2017 г.бяхме информирани за опита за регистрация от страна на българска компания на вино с марката “Болгаре” - това е име, което несъмнено напомня за това на Болгери. Както е практиката в тези случаи, консорциумът оспори това пред Eвропейската служба за марките. След 2 години тя отхвърли жалбата ни. В началото на октомври оспорихме това решение и сметнахме за нужно да информираме представителите ни в Европарламента за този опит, който може да ощети Болгери”, разказват пред италианския сайт Wine News от консорциума за закрила на “Болгери” DOP, чийто директор е Рикардо Бинда.

От “Домейн

Бойар” обаче

контрират, че е

абсурдно

да ги смятат за толкова влиятелни, че да могат те да определят какви експерти да наема Европейската комисия по делата за патенти. И че са пълни глупости твърденията на италианците, че човек с българско гражданство е решил спора в полза на “Домейн Бойар”. 

Финансовият всекидневник “Соле 24 оре” припомня, че съвсем наскоро виното DOC “Болгери Сасикая” е било в центъра и на измама. Финансовата гвардия от Флоренция разби организация, която бутилирала с фалшиви етикети, тапи и каси сицилианско вино като “Сасикая 2015” – това е етикетът, който през 2018 г. беше обявен от изданието Wine Spectator за най-доброто вино в света. В този случай етикетите, тапите и касите за виното се правели в България. Измамата обаче била дирижирана от двама италианци - баща и син, от Милано.

Историята на

виното “Сасикая” Бутилка от него струва средно 250 евро, но в специализираните магазини за вино може да се намери бутилка от “нормална” реколта и за 150 евро. Ако обаче става въпрос за изключителна реколта, тогава цената е в пъти по-висока.

“Сасикая” се ражда през 60-те години на миналия век в Болгери, Тоскана. Негов създател е избата “Сан Гуидо”. За баща на виното може да се смята маркиз Марио Инчиза дела Рокета. След многото му срещи с барон Ротшилд, от когото се вдъхновява, и след множество експерименти той достига до идеята да направи вино бордо на италиански терен. Затова избира имението Сан Гуидо в Тоскана, което с терена си наподобява този на Бордо във Франция. 1985-а е годината на чудото, тъй като тогава се ражда онова “Сасикая”, което всички в света определят за божествено. Болгери е зоната, където то се прави и днес. А

името на самото

село звучи

толкова

български,

защото според историческите данни по онези места в Тоскана имало военно укрепление на едновремешните прабългари, съюзници на лангобардите. Те трябвало да се бранят от евентуални нападения на византийските войски, идващи от Сардиния. Не е съвсем ясно откога точно замъкът на Болгери започва да се нарича по този начин. Първият документ, в който се споменава, е от 1158 г.

Българският произход вече се е вкоренил трайно в Италия - днес десетки географски наименования напомнят за преминалите през тях едно време българи. Оттам и многото “български” фамилни имена в Италия – Булгари, Булгаро, Булгарини и др. 

Това обаче едва ли дава основание на италианците да оспорват правото на българския бизнес да кръщава продуктите си с имена, напомнящи на собствения му произход?

“Домейн Бойар”: Италианците могат да поискат да заличим и България като име

ТИХОМИР ТОНЧЕВ

Нямаме допирни точки с италианската “Сасикая”, дори в момента не продаваме вино на един и същи пазар, за да се говори за заблуда на потребители и сходство на Bolgarе с Bolgheri. Освен това 2 г. нашата марка стоя, без да я използваме, след това още 2 г. продавахме на българския пазар и чак когато я регистрирахме на европейско ниво заради интерес за износ към Англия, чак тогава италианците реагираха. Това коментира за “24 часа” изпълнителният директор на “Домейн Бойар” Евгени Харамлийски. Според него в момента италианците търсят начин за оказване на политически натиск срещу българската марка с ангажирането в казуса и на двамата евродепутати от Апенините.

Италианците вече загубиха две обжалвания срещу нас в Европейската патентна служба, сега опитват трето, каза още Харамлийски. Той обясни, че първоначалната му идея била марката да се казва “Булгаре”, за да показва, че сме българи и да се наблегне на традицията ни, но решил да сменят “у” с “о”. Графично марката им нямала нищо общо с тази на “Сасикая”, дори смятал да включва традиционни български елементи като копривщенски къщи, Шипка и др. Всъщност Bolgheri дори не било марка на “Сасикая”, а защитено наименование за вината от този италиански регион по подобие на българските Тракийска низина и Розова долина.

“И какво излиза? Че не трябва да включваме нищо българско ли? Ами те могат да поискат да заличим и България като име”, коментира шефът на “Домейн Бойар”. Фирмата му нямало да се откаже от Bolgarе, дори ще я регистрира и на български език. Винпромът планирал да пусне с марката ракия и мастика.