КЕВР дава срок до 1 февруари на доставчиците на електроенергия да се регистрират и да подготвят актуалните си предложения
Готова е платформата за смяна на доставчика на ток, която ще позволява на домакинствата и на бизнеса да сравняват оферти на търговци, да избират най-добрата, както и да сключват договори. Законът задължи Комисията за енергийно и водно регулиране да я изготви до 1 януари. Тя е активирана от края на декември на platforma.dker.bg, но търговците още не са се регистрирали. Регулаторът ще им даде седмица или две, за да се впишат, да получат потребителско име, пароли за достъп, за да качват офертите си. Реално на нея ще може да се сравняват предложенията на търговците и да се сключват договори от 1 февруари.
Над 40 търговци на електроенергия се очаква да предлагат оферти за битовите потребители и за бизнеса на платформата, казва Пламен Младеновски, шеф на дирекция “Електро- и топлоенергетика” на КЕВР. Той се съгласи да бъде гид на “24 часа” в разучаването ѝ. Според Младеновски
навигацията е
много лесна за
потребителя,
създадени са пътечки (wizard), които го водят в процеса на търсене или подбор на оферти.
Влизаме в сайта, за да проучим кой какво предлага. Бутон “Сравни офертите” ни отвежда към следваща стъпка – “За бита” или “За бизнеса”. Избираме опцията оферти за битови потребители. Следва въпрос какъв е видът на електромера, като вариантите са почасов или непочасов. На последната фактура, която клиентите ще получат, ще пише какъв е уредът за измерване. Най-вероятно той ще е непочасов, пояснява Младеновски. За да има клиентът почасов електромер, обектът трябва да е с инсталирана мощност над 100 киловата, а това са големите бизнеси, които са отдавна на пазара.
Следващата стъпка е да отбележим към кое електроразпределително дружество е присъединено домакинството. Те са четири – “ЧЕЗ Разпределение”, “ЕРП Север” (към “Енерго-Про група”), “Електроразпределение ЮГ” (ЕВН група) и “ЕРП Златни пясъци”.
Отбелязваме “ЧЕЗ Разпределение”. Следва въпрос какъв е товаровият профил на клиента. При ЧЕЗ има два опции - домакинства в градски райони и домакинства в селски райони. При “ЕРП Север” за бита също има два профила –
за населени
места над
30 хил. и под
30 хил. души
“Електроразпределе-
ние Юг” е дефинирала три профила за домакинствата – битов клиент, общ профил, битов клиент с отопление с електричество и битов клиент с централизирано отопление, на газ или на друга алтернатива.
Профилите на клиентите ще бъдат изписвани във фактурите от 1 януари. Те се определят от електроразпределителните дружества, а КЕВР ги одобрява.
След това системата ви пита как искате да споделите средното си месечно потребление – в киловатчас или в лева. Повечето хора вероятно ще кажат числото в лева. Отговорът от клиента е по-скоро ориентир за търговците - ако е с по-голямо потребление, да предлагат по-ниска цена.
Излизат офертите на търговците. На този етап са качени два примерни резултата, тъй като все още няма реални оферти. Едната е с твърда цена, с неустойка при прекратяване на договор и изискване на предизвестие, в случай че клиентът поиска прекъсване на доставките. Втората е с цена на тока от борсата плюс административна такса за търговеца.
Ако се натисне бутонът “Филтрирай”, се появяват 3 опции – зелена енергия, т.е. ток само от ВЕИ, да няма неустойка при прекратяване на договора, да се изисква банкова гаранция.
Младеновски уточнява, че предстои да се въведат и допълнителни филтри – за годишен договор, за по-кратък договор, договор без неустойка при прекратяване, договор с неустойка.
След избора на оферта ни питат как искаме да получим договора - на адрес или на електронна поща. Нужно е да се попълнят име и фамилия, имейл и телефон за връзка, след което се чака търговецът да изпрати договор.
Подобен е и пътят за бизнес клиентите, които искат да купуват ток. Само че при тях има повече профили. При ЧЕЗ например са 6 - хранително-вкусова и земеделска промишленост, което означава цехове, пицарии, магазини за хранителни стоки и др., високотехнологично и нискотехнологично производство, търговия на дребно, вечерен бизнес и улично осветление.
При “Енерго-Про” те са четири – клиенти в населени места над и под 30 хил. жители и с нощно потребление на ток под и над 40%.
При ЕВН профилите също са 6, като при тях има стопански клиент общ профил, такива с интензивни дневно, вечерно или нощно потребление, отделно са стопанските клиенти с дейност продажба на петролни продукти, и улично осветление, непрекъснато през нощната част.
При почасовите електромери вариантите са два – еднотарифен и многотарифен.
Ако търговецът не желае да приеме условията, които е публикувал, то
клиентът може
да подаде
оплакване
до КЕВР
и продавачът на ток ще бъде санкциониран.
Другата опция, която платформата предлага, е клиентите да избират доставчици и поддоставчици. Като кликне на доставчици, те ще бъдат над 40, клиентът ще види какви са актуалните им оферти. Може да се избира и по търговец, тъй като домакинството или бизнесът може да не търси най-ниска цена, а по-добра репутация.
Така че изборът става по два пътя – по най-добра оферта на база месечно потребление и профил и след преглед на офертите на доставчиците една по една.
И докато за търговците има санкции, ако се отдръпнат от офертата, няма административен ред, по който клиент да бъде наказан, че не е приел вече изпратен избор на оферта. В момента, в който получи договора, може да реши да не го подписва.
Когато комуникацията с търговеца на ток е онлайн, договорът се подписва от клиента с електронен подпис, втората възможност е да се подпише и да се изпрати по пощата и третата – да се сканира и да се изпрати онлайн.
Търговците са предложили в платформата да има опция и за репутационен или кредитен риск. Тоест те
да имат право да
откажат договор,
ако клиентът не
плаща сметки
и се прехвърли към други. Некоректните клиенти вече са добре познати на продавачите, никой не ги иска и за тях офертите са различни, тъй като носят доза риск. Търговецът няма да бъде санкциониран, ако успее да докаже през КЕВР, че е отхвърлил дадена оферта, защото клиентът е бил системно некоректен спрямо предишните си доставчици. Това не се отнася за малките бизнеси и домакинствата, а за по-големите фирми, като например ВиК дружества, големи ресторанти, които системно не плащат и се опитват да сменят доставчика, като фиктивно преминават към други фирми, обяснява Младеновски.
В платформата има административен панел за търговците. В него те се регистрират с име, лого, ЕИК, кратко описание на дейността. Тази информация ще се появява при всяка оферта или в менюто “Доставчици”.
Вкарана оферта не може да се изтрие, целта е, ако има оплаквания, КЕВР да проследи абсолютно всичко. Ползването на платформата от клиентите също оставя следи и се записва. Когато един потребител всеки ден е кликал на оферти и е генерирал имейли, е ясно, че не иска да си смени доставчика, а е таен клиент или е някой от търговците, който проучва конкуренцията. И когато такъв човек напише жалба, след като е тормозил търговците всеки ден да му пращат оферти, и накрая някой не му е изпратил, е ясно, че е трол и няма да предизвика санкция.
Пламен Младеновски, шеф на дирекция “Електро- и топлоенергетика” в КЕВР:
С офертите могат да се предлагат и енергоспестяващи уреди
- Г-н Младеновски, откога търговците на електроенергия ще започнат да качват оферти в платформата?
- Платформата е в сила от 1 януари, но вероятно ще им дадем един гратисен период, тъй като в началото е по-трудно. В момента изготвяме проект на заявление, което те подават в КЕВР за предоставяне на потребителско име, на парола за достъп, администраторски права, за да могат да качват оферти. Ще им дадем едноседмичен или двуседмичен срок да си попълнят документите и ние да им генерираме потребителски имена. Ефективно сравняването и избор на оферти ще започне от 1 февруари, а вероятно и преди това. Важно е да кажа, че има и мобилна версия на платформата.
- Кои търговци са задължени да се регистрират и да предлагат оферти?
- Всички, които предлагат електроенергия на крайни клиенти, задължително е по закон. Това не се отнася до търговците на едро, като международните търговци. Не е задължително всеки търговец да има оферти и за бита, и за малък и голям бизнес. Но е задължително да има оферта, ако доставя ток на крайни клиенти.
- На колко време ще се качват оферти?
- Няма изискване на колко време да се качват оферти. Всеки търговец обаче трябва да има актуална оферта за клиентите си. Той може да не я променя цяла година, но тя трябва да е актуална, ако клиент я хареса, търговецът трябва да сключи договор на посочените в нея параметри.
- Има ли срокове на валидност?
- Всеки търговец може да сложи срок на офертата. Според мен на тази платформа най-краткият срок, за който ще се предлагат оферти, е един месец, тъй като електромерите не могат да отчитат на по-малък период.
- А ако клиентът има почасов електромер?
- Ако има почасов, едва ли ще разчита на услугите на тази платформа, клиентът ще разчита на индивидуални оферти.
- Как предполагате, че ще стартира търсенето на оферти?
- В началото може да се използва само за информационни цели, примерно, ако някой бизнес клиент има индивидуална оферта от търговец, може да провери на платформата дали предложението е добро, дали е изгодно за него.
- Ще обобщите ли какво ще даде тази платформа?
- Преимуществата на платформата за клиента са в няколко посоки - той може да види всеки един доставчик какво предлага в момента, може директно да смени доставчика, като договорът ще бъде изпратен по имейл и той трябва просто да го подпише и да го върне обратно. Освен това се засилва конкуренцията на пазара и се осигуряват по-добри цени.
За доставчиците - това е допълнителен канал за продажба, те не трябва да плащат за търговски представители, да обикалят. Може би за тях е минус, че се засилва конкуренцията. В момента търговците не предлагат актуална оферта, а казват на клиента, че ще спести спрямо сегашния си доставчик. Колко обаче ще спести, дали при конкурента няма да е 2-3 пъти по-изгодно, никой не казва. Дори клиентите да намерят по-добра оферта, търговците вече са ги обвързали с договори със сериозни неустойки. На платформата може да се види цена с неустойка, цена без неустойка, цена при едногодишен, при двугодишен договор, има много опции, от които клиентът и търговецът да се възползват и клиентът да сключи най-добрия за него договор. Невинаги изборът се определя от най-ниската цена, той е свързан с възможност за предсрочно прекратяване на договора, с предоставяне на допълнителни услуги - например към офертата да се предлагат енергоспестяващи уреди както при мобилните оператори, които предлагат и различни устройство. Да не пропускаме, че има малки бизнеси, за които е въпрос на престиж да сложат на своите продукти знак, че е произведен със зелена енергия.