В моловете незаетите площи достигнаха 8-9%, но наемите все още не са намалени

 

Само за последните три месеца на 2020 г. в България са открити три нови ритейл парка, и то в провинцията. Те са средно големи и се намират в Шумен, Ямбол и Дупница, а с тях общата площ на ритейл парковете в цялата страна достига 184 800 кв. м. Това се твърди в нов доклад на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton.

Площта на всички ритейл паркове в България обаче все още не може да се сравнява с тази на моловете, които по различни оценки са между 750 и 810 хиляди квадратни метра в цялата страна.

Ритейл парковете се появиха като новост преди няколко години и представляват алтернатива на моловете – големи площи на открито, в които на едно място са обединени магазини на големи търговски вериги, които приютяват и други по-малки търговци и където има достатъчно места за паркиране на едно ниво над земята.

Наемните нива в ритейл парковете в София са между 8 и 10 евро на кв. м, докато в останалите градове варират между 7 и 9 евро на кв. м. Наемите нямат нищо общо с тези в моловете, които въпреки кризата и многократното затваряне заради пандемията продължават да са около 36 евро на квадратен метър, особено за първокласните площи и там, където помещението е по-малко.

Според доклада към края на миналата година в моловете вече към 8-9% от площите са незаети, докато години наред свободните площи бяха сведени до 4-5%, а имаше големи търговски центрове, в които дори нямаше никакви места. Данните са отпреди последното затваряне на моловете, което стана на 27 ноември и продължи до началото на миналата седмица.

Докато наемите в търговските центрове продължават да държат високо ниво, тези по централните търговски улици са започнали да падат, независимо че там никога не се е налагало да се затварят търговски обекти. По булевард “Витоша” в столицата например средната наемна цена е вече 50-55 евро на квадратен метър месечно, а в края на 2019 г. беше стигнала до 65 евро.

Сред най-пострадалите са заведенията, търговците на аксесоари за пътуване, официални облекла и всичко свързано с работата в офис. На другия полюс са спортните стоки, бързооборотните вериги и стоките за дома.