Таксиджии виждат хаос, ако промените се приемат в първоначалния вариант
Вероятно само 4 дни ще живее опитът приложения за превоз като това на “Юбер” например да се върнат на пазара в България.
В петък депутатите от “Демократична България” Христо Иванов и Атанас Атанасов внесоха в парламента промени в Закона за автомобилните превози. Според предложените текстове такситата, които могат да се поръчат само през приложения,
няма да бъдат
задължени да са
боядисани в
жълт цвят и да
имат обозначения
Освен това не им се позволява да вземат пътници от улицата или от стоянка и се вкарва изискването да се лицензират, за да могат да работят.
В понеделник обаче от една от организациите “Съюз Такси” са имали среща в централата на “Демократична България” с депутатите Ивайло Мирчев и Антоанета Цонева. И на нея се разбрали законопроектът да не бъде оттеглян, но колите на “Юбер” и други приложения да бъдат с табели “Такси” и да имат обявени на видно място тарифи. От партията потвърдиха информацията.
“Юбер” се появи в България през 2014 г., но предлагането на услугите бе забранено от КЗК след по-малко от година. Компанията обжалва забраната да извършва дейност, но съдът потвърди решението на КЗК.
А идеите на двамата депутати за промяна в закона и връщането на “Юбер” предизвика бурна негативна реакция сред таксиметровите превозвачи.
От “Съюзени таксиджии в България” излязоха с официално обръщение и заявиха, че ако не се оттеглят промените, ще има протест. Дори имаше сигнали, че ще ги подкрепят и автобусните превозвачи.
Други превозвачи пък заподозряха, че има лобистки интереси зад предложените промени от Иванов и Атанасов. Във фейсбук започна да се разстранява факсимиле, според което в предложените текстове имало думи с руската буква ьi, което показвало, че поправката се прави в полза на приложението за таксита “Максим”, което е на руснаци.
По-късно се оказа, че това е фалшива новина, а при преформатирането на текста се е получила промяна в буквите и няма руски лобизъм.
След иск на Асоциацията на професионалните таксиметрови шофьори в Барселона Съдът на ЕС се произнесе, че услуги като “Юбер” трябва да подлежат на регулации.
“Относно думичката “выраст” в мотивите на законопроекта на Х. Иванов, грешката е в нашия телевизор. При трансформацията на pdf файл в текстови, компютърът прави такива грешки. Поднасяме извинения!”, пише в редица постове във фейсбук страници на сдружения на таксиджии.
Според Калин Кокошаров - изпълнителен директор на “Йелоу”, в “Юбер” са променили политиката си със смяната на изпълнителния директор през 2017 г. и краха им в Китай. Сега търсят контакти с лицензирани превозвачи в държавите, където работят.
Според запознати
от компанията
водели разговори
и с български
таксиметрови
превозвачи
за съвместна
дейност
По повод промените, внесени от Иванов и Атанасов, Кокошаров коментира: “Ако стане закон, държавните господа да знаят, че няма да могат да събират данъци нито от шофьори, нито от големи правозвачи, става един разграден двор. Ние, както винаги, сме били в помощ на държавата, за да има легитимен таксиметров превоз, който е няколко пъти по-евтин от тарифите в другите европейски държави”. Той смята, че са помогнали един нерегламентиран бизнес да стане едно добро лице, с качествени коли, възпитани шофьори, коректни тарифи, добър софтуер и при това с с цена от близо 30 евроцента на километър.
“Ние имаме на колите служебен номер, регистрационен номер, кой шофьор вози, тарифи. Таксиметровият превоз е ясно регламентиран и обозначен, всичко останало е в зоната на здрача”, посочва Кокошаров по повод предложението такситата, които се викат чрез приложения, да нямат обозначения.
Според превозвача е остаряло друго предложение - за отчитане на разстоянието чрез GPS и таблети, а не чрез таксиметрови апарати. В неговата фирма се работи с таблети, имат и GPS, но ползват касови апарати за определяне на тарифите, както е по закон.
Емил Игнатов - управител на “Радио Си Ви такси”, заяви, че
години наред
браншът прави
усилия да вкара
пазара в ред
И посочва, че последната промяна в Закона за автомобилните превози, с която се вдигна първоначалната такса при повикване, е от февруари и то след няколкогодишни преговори.
“Интересно как от втория ден на новия парламент се появява проект, който според нас обезсмисля всички усилия да има ред в бранша - да се знае кой носи отговорност, да се знаят коректните фирми, водачите да имат всички необходими документи - свидетелство за съдимост, справка от КАТ за нарушения. С предложените промени
ще настане едно
безконтролно
возене на
клиенти,
казва Игнатов.
С появата на платформи като “Юбер” и “Максим” дори фирмата превозвач и да иска, няма да може да контролира нещата. Щели да се появяват шофьори на 18-19 години, без опит, без удостоверения за водач, без познаване на София, без психотест. А липсата на маркировки означавала, че ДАИ и КАТ няма да могат да контролират.
Игнатов посочва още, че ще има проблем съ събирането на патентен данък, а от него в общините влизали годишно към 21 млн. лв.
връща, но с табела
“Такси” и тарифа
Таксиметровите превозвачи са против промените в закона, защото щели да създадат хаос на пазара.
Росен Желязков, министър
на транспорта в оставка:
Поставя се на изпитание добрият диалог с бизнеса
Внесеният от колегите законопроект засяга две групи въпроси. В първата са опитите за регулиране на обществени отношения, които понастоящем са факт и на практика са реализирани (например междурегистровият обмен на данни между ИА “Автомобилна администрация”, НАП и МВР). Втората група е опит за ново преуреждане на обществени отношения, които получиха единодушна подкрепа от предишния парламент. Гласуваните изменения в Закона за автомобилните превози бяха подкрепени от всички заинтересовани страни, което е единствената гаранция за тяхната устойчивост.
Без да оспорваме правото на всеки, който има право на законодателна инициатива, да внася предложения, в това число и без обществено обсъждане, се поставя въпросът доколко настоящият момент оправдава необходимостта от спешни законодателни промени в правни норми, приети с единодушие в 44-то НС и изцяло подкрепени от бранша.
Не само, че липсва обществено обсъждане, но не е взета предвид и позицията на Националното сдружение на общините в България, като се поставя под изпитание създаденият конструктивен диалог с бизнеса и неговото доверие в държавното управление.
Компанията работи в над 600 града, в Европа има регулации след решение на съда на ЕС
“Юбер” вече работи в над 600 града по цял свят, а след като започна да навлиза на много пазари в Европа, започнаха и все по-чести протести срещу услугите на компанията. А от Асоциацията на професионалните таксиметрови шофьори в Барселона подадоха иск в Съда на ЕС за нелоялна конкуренция.
През 2017 г. магистратите се произнесоха, че платформата за споделено пътуване “Юбер” е транспортна компания, а не дигитална услуга. Решението означава, че дейността на компанията подлежи на регулации и трябва да отговаря на различни изисквания, като например лиценз или регистрация в зависимост от законите в отделните дължави в ЕС. В Европа услуги на “Юбер” се предлагат в 22 столици, сред които Aтинa, Бpюкceл, Бyкypeщ, Koпeнxaгeн, Maдpид, Пapиж, Пpaгa. Но компанията среща доста затруднения в дейността си.
В Лондон властите на няколко пъти отказваха да подновят лиценза на “Юбер”, но компанията печелеше в съда жалбите срещу спирането си. И все пак на компанията се налага да работи с временни лицензи за определен период, след което трябва да ги подновява.
“Юбер” спря временно дейността си в Норвегия след глоба за нарушаване на транспортните закони. Във Финландия възобнови услугите си, но само в столицата Хелзинки след едногодишно прекъсване.
Компанията се опитва да се върне в Дания, но все още неуспешно. В Норвегия и Швеция законови проблеми доведоха до закриването на “Юбер поп” - по-евтина услуга на компанията, за която не се изисква шофьорът да има лиценз.
В Германия засега “Юбер” предлага само таксиметрови услуги и кола под наем с шофьор в два града - Берлин и Мюнхен. Причината - други услуги бяха забранени през 2014 г., защото законът изисква всички транспортни компании да използват лицензирани шофьори.
За тези пътувания компанията наема само професионални шофьори от лицензирани фирми за автомобили под наем. Цената на пътуването се определя още при даването на поръчката и не зависи от времетраенето или изминатите километри до крайната цел.
В Австрия “Юбер” бе принудена да се придържа към изискванията за превозвачите и да не може да работи като фирма за коли под наем.
Фламандският търговски съд в Брюксел постанови, че услугата на “Юбер”, е незаконна и трябва да бъде забранена в столицата. Съдът отхвърли защитата на компанията, че не предоставя таксиметрови услуги, а споделени превози. Жалбата беше подадена от Брюкселската асоциация на таксиметровите водачи с довода, че Юбер извършва нелоялна конкуренция
В Сърбия и Хърватия “Юбер” работи, но имаше протести на таксиджии. Неотдавна загребски съд глоби “Юбер” два пъти заради нарушаване на правилата за градски транспорт.
Извън Европа дейността ѝ също не върви гладко. В Ню Йорк бяха приети пакет мерки за ограничаване на сектора на превозите на пътници, организирани с мобилно приложение. Целта бе пазарът да се поохлади, включително като не се издават нови лицензи на “Юбер” за период от една година.
В Египет съд разпореди лицензите на “Юбер” да бъде анулиран в отговор на иск, внесен от местни таксиметрови шофьори, които твърдяха, че компанията нарушава закона за транспорта.