От държавната компания обясниха - парите са дадени предварително за материали, за да се елиминира поскъпване след време

Някои от проектите се забавили заради грешки в кадастъра

Една от причините за отстраняването на бившия ръководен екип на Агенция “Пътна инфраструктура” са авансово платени 188 млн. лв. за укрепване на свлачища и срутища покрай пътищата. Това стана ясно от обясненията на служебната регионална министърка Виолета Комитова във вторник.

Става въпрос за целево отпуснатите през 2019 г. от бюджета 450 млн. лв., които бяха преведени на АПИ. 188 млн. лв. са отпуснати на държавната компания “Автомагистрали”, която ги дала на 25 фирми за 84 свлачища.

“Само едно от тях е укрепено към момента - това по пътя за Рилския манастир. По останалите авансово платени не е свършена работа и до изтичането на договорите в края на 2021 г. няма и как да бъде изпълнена”, каза министърката. Те са за изготвяне на технически проекти до етап издаване на строително разрешително и осигуряване на материали и техника.

“Тези договори са законни, но житейската логика е да не си купувам мебели, преди да съм купила апартамента”, коментира министърката.

От “Автомагистрали” обясниха, че авансовото плащане е направено, за да се фиксират цените на строителните материали. “Това е най-професионалният управленски подход, като целта е да не се оскъпяват проектите при настъпване на реалното строителство, което може да се случи след години”, казаха от държавната компания.

Според справката, предоставена от “Автомагистрали”, обектите са на различен етап на изпълнение. Един чака проектиране, 20 се проектират на първи етап, други 48 вече са приети от АПИ на първи етап, един е приет и на втори етап. 13 обекта чакат разрешение за строеж и един вече е получил.

Основна причина за забавянето била, че при геодезическото заснемане в над 90% се установила нужда от проект за отстраняване на грешки при кадастралните карти.