“24 часа” се допита до всички социални министри от 1990 г. досега. Ще публикуваме техните съвети, а в момента, в който кабинетът е готов със сметките, ще ги съберем отново в клуб “24 часа визионери”, за да подпомогнат с мнението си социалният министър Гълъб Донев и министъра на финансите Асен Василев.
Представяме ви мнението на Бисер Петков. Той бе социален министър от май 2017 до декември 2019 г. Той изработи законови текстове за изплащане на вторите пенсии, върху които стъпи наследничката му Деница Сачева. През 2017 г. минималната пенсия бе вдигната на два пъти, за да стигне до 200 лв. Водеше преговорите с майките на деца с увреждания, които искаха Закона за личната помощ.
- Кой от двата варианта за вдигане на пенсиите, по които работят правителството и НОИ, е по-добър - преизчисление с дохода от 2018 г. или увеличение тежестта на стажа на 1,3?
- Двата варианта се различават съществено по отношение отражението им върху размера на пенсиите и сумата на допълнителните разходи за пенсии в бюджета на ДОО.
Основната цел на преизчислението с актуален осигурителен доход е да се затвори ножицата между размерите на старите и на новоотпуснатите пенсии, която, естествено, се разтваря във времето като резултат от изпреварващия ръст на осигурителния доход спрямо ежегодното осъвременяване по златното швейцарско правило.
Увеличението на размерите на пенсиите чрез преизчисляване с актуален размер на осигурителния доход може да се приеме по-скоро като съпътстващ ефект от тази мярка. Като увеличението по този начин ще бъде с различен процент в зависимост от годината на отпускането на пенсията. Като се отчете сравнително дългият период, изминал след предходното преизчисляване през 2008 г. със средномесечния осигурителен доход за 2007 г., може да се очаква значително нарастване на средномесечния размер на пенсиите в резултат на такова преизчисление. По разчети на НОИ, ако се ползва осигурителният доход за 2019 г., ще доведе до нарастване с около 40% на средния размер на пенсията за трудова дейност, а разходите за плащане на пенсии ще се увеличат с 30 на сто, което значително ще увеличи дефицита, респективно размера на субсидията от държавния бюджет към ДОО. Значителната допълнителна финансова тежест за бюджета от преизчисляването на пенсиите с актуален осигурителен доход винаги досега се е използвало като основен аргумент срещу прилагането на тази мярка.
Преизчислението на пенсиите с по-висока тежест - 1,3 на година осигурителен стаж, в пенсионната формула, би имало много по-малки ефекти върху увеличението на размера на пенсиите, респективно допълнителните разходи за бюджета на ДОО. Освен това процентното увеличение ще бъде едно и също за всички и ще задълбочи проблема с различията между размерите на старите и новите пенсии, защото новите пенсии ще се отпускат върху по-висок осигурителен доход и с по-висок коефициент за осигурителния стаж.
И при двата обсъждани начина за преизчисляване на пенсиите ще има възрастни хора, които няма да получат увеличение. За тях би трябвало да се търси увеличение на друго основание.
За мен по-справедливият вариант е преизчисляването на пенсиите с актуален осигурителен доход. Той запазва връзката между индивидуалния осигурителен принос и размера на пенсията, като същевременно внася повече справедливост и солидарност между отделните поколения пенсионери.
- Има ли по-добро решение?
- Възможно е подобно решение да се търси в промяна на формулата за осъвременяване на пенсиите чрез засилване на тежестта на ръста на осигурителния доход. Но в периоди на висока инфлация това не би било добро решение.
- Редно ли е служебното правителство да предлага промени?
- Служебното правителство няма право на законодателна инициатива в своя мандат поради липсващ парламент. Но то може да подготви проектозакони, които следващото редовно правителство да придвижи към парламента, така както служебното правителство на премиера Георги Близнашки подготви част от промените в КСО, които бяха приети от парламента през август 2015 г.
- При варианта с вдигането на тежестта на стажа обаче се появява проблем с пенсиите на хората, които са работили в първа и втора категория труд - като миньорите. Възможно ли е да се направи нова формула за категорийните работници и така доходът им да се изчислява върху действителния стаж?
- Съгласно действащото законодателство стажът от първа и втора категория се превръща в определено от закона съотношение към трета категория. Решението би могло да се търси в посока увеличаване на тежестта/коефициента само на календарния стаж, а не на целия превърнат осигурителен стаж.
Очаквайте в следващи броеве на "24 часа" и www.24chasa.bg вижданията на останалите социални министри.