Заместник-председателят на Европейската комисия Франс Тимерманс подготвя нов план за допълнително стимулиране при купуването на електрически превозни средства. Предложенията включват и краен срок за постепенно спиране на двигателите с вътрешно горене и данък върху замърсяването, признава Тимерманс пред Financial Times.
Европейският съюз също така иска повече точки за зареждане на колите с ток. Изследванията показват, че 70 процента от всички европейски зарядни станции се намират в Нидерландия, Франция и Германия. Плановете на Тимерманс са част от по-голямата му климатична амбиция да превърне Стария континент в неутрална от вредни емесии до 2050 г. Нидерландецът Тимерманс иска да направи по-чистите електрически автомобили "достъпни за всички европейци".
Брюксел ще представи поредица от мерки в средата на този месец, за да гарантира, че ЕС ще успее да намали средните емисии на CO2 с 55 процента до 2030 г. в сравнение с 1990-а. Според Тимерманс вече ще се прилагат по-строги правила за вредните емисии при производството на новите автомобили през следващите десет години. Също така производителите на автомобили ще трябва допълнително да плащат за замърсяващите двигатели с вътрешно горене. "Трябва да направим тези две неща, за да насърчим въвеждането на електрически превозни средства", убеден е Тимерманс.
Това на практика означава, че автомобилите с бензинови и дизелови двигатели ще станат по-скъпи, защото допълнителните екологични такси, които ще трябва да плащат производителите, ще удари по джоба потребителите.
ЕС се стреми да стане първият основен икономически блок, който ще бъде въглеродно неутрален до 2050 г. На 14 юли Брюксел ще предложи повече от дузина мерки за превръщане на тази цел в законодателство. Това ще стане факт при мнозинство в Европейския парламент и споразумение на 27-те държави членки на ЕС, преди правилата да влязат в сила.
Според Тимерманс автомобилната индустрия наистина е възприела идеята, че трябва да намали драстично CO2 емесиите. "Обсъжда се с какво темпо това ще стане, но мисля, че те са разбрали, че това е пътят", допълва нидерландецът.
Брюксел обмисля 100% намаление на средните емисии на CO2 в новите автомобили до 2035 г., което на практика е краен срок за последните бензинови и дизелови автомобили, които ще се продават в ЕС.
Предложението за налагането на допълнителни такси при каране на автомобил с бензинов или дизелов двигател е критикувано от правителствата в по-бедните части на ЕС. Това би поставило в неравностойно положение потребителите с по-ниски доходи. Тези хора няма да могат лесно да преминат към електрически превозни средства или алтернативни форми на екологичен транспорт, каквито и стимули да бъдат гласувани в Брюксел.