Ревизирането на анекса за отлагане на концесионните такси от концесионера на летище София ще донесе по-скоро вреди, смята министърът на транспорта
В проекта за актуализация на бюджета има предвидени 30 млн.лв. за компенсиране на българските авиокомпании заради пандемичната криза. Това каза при изслушването си в Народното събрание министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров. Темата е свързана с концесията на столичното летище.
„Летище София“ като търговско дружество е загубило своята функционалност, не е летищен оператор, но има определени активи и средства, с които може да се подпомогне държавният бюджет, каза министърът, в отговор на депутатски въпрос. Тодоров е предложил вливане на „Летище София“ в „Летище Пловдив“ ЕАД, което е сто процента държавна собственост.
Целта била да се осигурят средства за развитие на пловдивското летище като летищен оператор, както и по този начин щяла са се възпрепятства възможността за разпиляване на средствата, които са налични към момента в „Летище София“ ЕАД. Тодоров заяви, че по никакъв начин развитието на „Летище Пловдив“ не е свързано с купуването на активи или други разпоредителни сделки за някакво имагинерно частно дружество.
На въпрос на "Демократична България" за отлагането на концесионната такса за 10 г. и отлагането им за последните 10 г. от концесията, Георги Тодоров обясни, че през октомври м.г. концесионерът е поискал изменение в концесионния договор заради пандемията. Възложен е анализ на Световната банка да прегледа исканията на концесионера за отлагане на първите десет години на концесионното плащане за последните десет години. Световната банка е установила, че за да се възстанови балансът на концесията, намира този вариант за най-удачен, посочи министърът. Факт е, че по отношение на летищата в Бургас и Варна отлагането е година за година, добави той. Министърът смята, че ако се тръгне към ревизиране на този анекс, ще има повече неблагоприятни последици, отколкото ако се съобразим с него.
Българската държава е получила първоначално концесионно плащане от 660 млн лв., заложено е повишаване на инвестиционната програма, която включва изграждане на Терминал 3, а евентуално с нарастване в бъдеще на трафика - и на нова писта за излитане и кацане.
Летищните такси не са единствено и само в прерогативите на летищния оператор, по процедура до края на август всяка година операторът трябва да направи съвет с всички ползватели на летищните услуги, за да коментират предлаганите летищни такси, отговори Георги Тодоров на "Изправи се БГ!Ние идваме!". Те се приемат на база общо решение на ползвателите на тези услуги.
България в момента има пет летища за международни полети, наред с това има малки летища с търговска цел, така че изгражданото на ново летище е икономически необосновано, посочи той в отговор на друг въпрос.
На среща с концесионера Тодоров е заявил, че българската държава няма да прави компромис с безопасността на полетите, по тази причина е възложена инспекция на пистите, има постоянен мониторинг на дейностите.
Георги Тодоров изрази неудовлетвореност от състоянието в момента на санитарните възли и местата за хранене на летището.
Вече три месеца са изминали от поемането на летището от концесионера „СОФКънект“, той е предприел и действие за изпълнение на своите ангажименти в по-дълъг, шестмесечен срок, започнал е изработване на първоначален генерален план и др., информира още транспортният министър.