Исканата актуализация на бюджета се налага, защото мерките за здравеопазване бяха заложени в буфера на бюджета, като това не е нарочно перо, а е разпоредба в закона за бюджета, която дава право на финансите да изземваме пари от други министерства и ги даваме за здравеопазване.
Към момента от заложените 1,896 млрд. лв. са изхарчени над 1,9 млрд. лв. което означава че вече сме над заложеното в бюджета. Тези пари са изхарчени за пенсионерите, за допълнителна подкрепа за бизнеса и средства , необходими за здравното министерство. Отделно са изхарчени около 20 млн. лв. за избори, а както знаем, вероятно ще трябват още пари за тях.
Така служебният финансов министър Асен Василев обясни пред депутатите необходимостта от актуализация на бюджета. Той подчерта, че възможностите за преструктуриране на разходи, за орязване на разходи вече са много силно ограничение. Имайки пред вид, че се задава нова вълна на пандемичната криза е необходимо да обезпечим до края на годината здравеопазването, пенсионерите и помощта за бизнеса.
Какво предвижда актуализацията? Реално, стъпва на няколко принципа, обясни Василев на депутатите. Първо, към края на юли имаме значително по-добра събираемост. Към края на юли сме на положително салдо от над 700 млн. лв. т.е. приходната част на бюджета върви добре. Актуализацията трябва да приеме по-високите приходи и да одобри по-високи разходни тавани. Конкретно тези разходи са предвидени за: 585 млн. лв. допълнително за социални разходи, от които 353 млн. лв. за актуализация на пенсиите, 86 млн. лв. подкрепа за отопление, 72 млн. лв. надбавка по закона за личната помощ, още 35 млн. лв. надбавка за пенсионери, и 35 млн. за подкрепа на родители на деца под 14 години заради ковид кризата. За бизнеса са предвидени 430 млн. , включително 30 млн. лв. за авиопревозвачите, както и за мярката 60/40 и други мерки, които в момента се разработват от работна група.
За здравеопазване са предвидени допълнителни 335 млн. лв.- 121 млн. здравноосигурителни плащания, 81 млн. за 1000 лв. за медиците на първа линия, 41 млн. за допълнителни ваксини, което е плащане по договор от миналата година, 35 млн. лв. резерв за лекарства, 33 млн. лв. за персонал във второстепенните дейности и пари за допълнително поставяне на ваксини.
Освен тези три големи пера, има предвидени 133 млн. лв. за избори, които са разчетени ако изборите са 2 в 1, ако не са ще се наложат още 30 млн. лв. Предвидени са и 103 млн. лв. увеличение на вноската за ЕС, което се налага заради Брекзит. Има заложени 100 млн. лв. в МРРБ, които са предназначени за зимно поддържане на пътищата. Предвидили сме и 90 млн. лв. възстановяване резерва на МВР и на правосъдното министерство, както и 16 млн. лв. за загубени дела на КЕВР, за да не се плащат лихви.
Това са основните параметри на актуализацията, това не е на целия бюджет, не пипаме бюджетите на ведомства и второстепенни разпоредители на средства. Това са целеви средства за посрещане на кризата, подчерта Василев. Той бе категоричен, че разходите са описани много ясно точно за какво ще бъдат използвани и е важно да бъдат одобрени, защото биха позволили нормалното функциониране на държавата до края на годината и биха дали спокойствие на всички системи в държавата да посрещнат кризите.