Три участъка от АМ "Хемус" от девет проверени са без всички необходими разрешителни за строеж. Това е установила проверка на ДНСК, съобщиха вчера регионалният министър Виолета Комитова и икономическият Кирил Петков. Какви точно са нарушенията коментира пред БНТ арх. Влади Калинов, началник на ДНСК.
За мен обяснение няма, аз никога не съм си представял, че държавата може да бъде в ролята на нарушител и то в такива мащаби, обясни арх. Калинов.
Направихме проверка по искане на министъра, на строежа на цялата АМ "Хемус", на всички участъци. За първи, втори и трети участък установихме, че има наличие на устройствени планове, отчуждаване на терени, разрешения за строеж, инвестиционни проекти и строителни книжа. Четвърти и пети лот имат подробни устройствени планове, не навсякъде приключили процедури по отчуждаване, масово не са приключили процедурите, няма одобрени инвестиционни проекти разрешения за строеж и въпреки това, на място са установени строително-монтажни работи, които се нуждаят от разрешения за строеж. Описали сме в големи подробности кое, как и защо.
Ситуацията, която в момента се случва, е извънредна. Извънредната ситуация ще изисква извънредни решения.
В случая говорим за големи средства, които са вложени там, средствата са изцяло държавни, допълни арх. Калинов.
На въпроса дали построеното досега на магистралата може да се разруши, той отговори:
Кой е казал, че не може? Има такава опция - по действащия закон трябва да се разруши построеното. Затова ви казвам, че трябва да се вземат извънредни решения.
Ние сме меко изненадани от това, което установяваме на място.
Има два основни договора за обезпечаване на магистралата - те са сключени между АПИ и "Автомагистрали", като и двете са държавни. Има и договори с 10-15 други фирми за доставка на материали и наем на техника, големите пари са заложени по тези договори, обясни още арх. Калинов.
АПИ се води за основен изпълнител, така е направено по всички документи, които открихме, формален изпълнител би трябвало да са "Автомагистрали", но ние не можем досега точно да установим кой е основният строител.
За нищожност на договори с подизпълнители категорично в момента не мога да говоря, това е съвсем различна част от това, което ДНСК прави, уточни архитектът.
Относно откритите нарушения при ремонта на язовири, той обясни:
Министърът на икономиката възложи на ДНСК проверка на 10 язовира, които са отремонтирани и предстои да бъдат предадени на държавата. Направихме спешна проверка и установихме, че всичките ремонтни работи са без одобрение на инвестиционните проекти и без издаване на разрешение за строеж.