За запазване на ставката на ДДС на 9 процента се обяви съпредседателят на Конфедерацията на българския туристически бизнес /КБТБ/ и председател на Българска асоциация на заведенията /БАЗ/ Ричард Алибегов на брифинг в Националния пресклуб на БТА, организиран от Конфедерацията.
По думите му това е "прекрасна антикризисна мярка", която действа и се е отразила много позитивно на бранша, и затова тя трябва да бъде запазена. По решение на членовете на КБТБ Ричард Алибегов, който в момента е неин председател, ще продължи ротационния мандат в съпредседателство с Теодора Жилкова от Българското конгресно бюро през следващите шест месеца.
Алибегов добави, че през следващите дни се очаква среща с новия министър на туризма Христо Проданов, тъй като от бранша са начертали краткосрочни и дългосрочни мерки, които трябва да бъдат обсъдени. Запазването на ставката на ДДС на 9 процента е сред спешните краткосрочни мерки. Освен това мярката 60/40 трябва да продължи да се прилага за бизнесите, които имат спад с 20 на сто на приходите на база на 2019 година. Алибегов изтъкна, че тази мярка е допринесла за запазването на много работни места в последните две години. По време на служебния кабинет обаче тя е била изменена до степен, до която е могла да се ползва от много малка част от бизнеса. Затова той се надява мярката да бъде възстановена обратно и да може да се ползва от хотелиерство и ресторантьорство в пълния й обем. Кредитите, които са били анонсирани за туристическия бизнес, е хубаво да преминат в грантове, допълни Алибегов.
Относно ваксинационната кампания от бранша са открити и готови да помогнат, заяви Алибегов. Той коментира, че ако нивата на ваксинация у нас останат същите и не се подобрят много рязко, то страната ни ще има изключително тежък и негативен летен сезон. По думите му има опасност най-големите външни туроператори да се откажат да работят с България, защото техните клиенти няма да искат да посещават страна с 25 процента ваксинация. По тази причина трябва да се приемат "резки и доброволни стимули" за ваксинация. Според Алибегов процентът на ваксинация трябва да се вдигне до минимум 50-60 до началото на лятото.
За въвеждане на стимули за ваксинация чрез ваучери, които да се ползват в ресторанти, в хотели, за туристически услуги, за кратки екскурзии в страната, които туристическата индустрия предлага, апелира изпълнителният директор на Националния борд по туризъм Полина Карастоянова. Тя припомни, че това предложение е било направено по време на служебното правителство, но то не е било чуто. Затова сега отново се апелира за въвеждането на стимули за ваксинация.
Теодора Жилкова от Българско конгресно бюро и съпредседател на Конфедерацията на българския туристически бизнес очерта основните дългосрочни приоритетни цели. Една от тях е формулирането на нова стратегия за развитието на туристическата индустрия за периода 2022 - 2032 г. чрез провеждане на международен конкурс за съвместна работа с Министерството на туризма, като бъде избран консултант с доказан световен опит и репутация. Основна цел и приоритет на всяка туристическа организация е дестинацията България да бъде с определен и ясен продукт, който е разпознат в чужбина. Трябва да се изготви стратегическа рамка за позиционирането на дестинацията в определени сегменти - включително в конгресния туризъм за привличане на големи международни и бизнес събития.