Без повече стикери по колата, сини талони, а по-нататък и без хартиени трудови книжки, планира министърът на електронното управление
Няма да се ходи и за печати от едно гише до друго "на другия край на града"
Ще отпаднат и хартиените удостоверения - за семейно положение, липса на задължения и др. Администрацията ще си изисква документи по служебен път
Министерството на електронното управление ще се опита до 6 месеца да направи приложение за електронна идентификация, в което да влязат данните от личната карта. Това стана ясно на пресконференция на ресорния министър Божидар Божанов.
Електронната идентификация в момента е “забила” в съда в Люксембург, който тълкува директивата за обществените поръчки. Знам, че няма нищо общо с електронната идентификация, но на практика след серия от перипетии сме стигнали до там, обясни той.
Това, което ще направим първо, е пилотна система за електронна идентификация чрез мобилни телефони така, че да не разчитаме за начало на личните карти. Те остават приоритет, защото е важно всеки гражданин да има я джоба си средство, с което да разчита на електронна услуга. Мобилните телефони ще са удобна алтернатива на това и нещо, което ще можем да направим бързо без да има нужда да координираме обществени поръчки, МВР и др. Приоритетно ще опитаме да раздвижим процедурата, по която да направим новите лични карти. Те трябва да бъдат с чип така или иначе. Европейски регламент е. Това го нямаме и трябва да го направим. Дори закъсняваме, категоричен бе Божанов.
Идеята е криптографската информация да е в телефона. Например, ако искаме да влезем в здравното си досие - там ще пише "идентифицирайте се" и ще го правим чрез приложението с ПИН код, даде пример той.
Предвижда се в най-скоро време да отпаднат и всякакви стикери, талони и картони, каза Божанов. Сред тях са синият талон към шофьорската книжка, както и различните стикери като гражданска отговорност и техническия преглед от предното стъкло на автомобила.
Вчера говорих с министър Бойко Рашков, което пое ангажимент Министерството на вътрешните работи да съдейства за административните облекчения, обясни още министърът.
Ще бъдат оптимизирани и процедурите за регистрация на автомобил в КАТ, като идеята е всички нужни документи да могат да се подадат онлайн.
Печатите върху удостоверения и други документи няма да се изискват като дори се предвиждат санкции за служители, които след въвеждането на промяната, продължат да го изискват, стана ясно още от изказването му.
Ще се работи да отпадне и хартиената трудова книжка. Това обаче ще е един от дългосрочните приоритети на министерството, защото много от информацията все още не е дигитализирана.
Министерството на електронното управление пък трябва да бъде създадено до 3 месеца.
Три месеца ще трябват за министерството, но работата по всички приоритети започва от вчера, държавната агенция съществува и ще работим, категоричен бе Божанов. Той разказа, че най-вероятната сграда, където министерството ще бъде направено, е Държавната агенция по електронно управление, но има и други варианти, които се обсъждат.
На въпрос ще се правят ли промени и в "Български пощи", Божанов каза: Те не са в моя ресор, но могат да бъдат използвани за предоставяне на административни услуги за хора, които не искат да използват електронно управление.