Сумата е различна, но най-често започва от 5 лева, може да е и 10
Някои вече въведоха нови тарифи, други карат още по старите
Съпругата на Георги П. като един организиран човек решава да осигури прибирането в новогодишната нощ. Пробва да наеме такси, но е трудно, звъни на няколко фирми. Докато не ѝ предлагат да резервира кола с авансово заявен бакшиш. Така тя става нещо като VIP клиент и излиза напред в листата на чакащите с по-голям шанс таксиджия да се отзове на заявката.
Поръчката на такси в София в новогодишната нощ ще е трудна мисия, както безспорно е всяка година. Тази обаче наемането ще е още по-голям проблем, защото от 2020 г. насам жълтите коли в столицата намаляха от 6500 на 5500, казват управители на таксиметрови компании.
Заради ниските цени и COVID пандемията в бранша била онагледена поговорката “Залудо работи, залудо не стой”. Сега тарифите се повишиха чувствително, но част от таксиджиите вече са сменили професията. А други предпочитали да прекарат новогодишната нощ със семействата и приятелите си.
В мобилното приложение на “Йелоу такси” например съществува опция за авансово заявяване на бакшиш при поръчката, казва управителят Калин Кокошаров.
Възможностите
дори са две – 5
и 10 лева отгоре
Естествено, по-голямата сума прави клиента още по-предпочитан. Кокошаров предполага, че в новогодишната нощ от 1500 коли във фирмата ще работят 1000.
Към новата услуга в мобилните приложения на някои компании – плащане на 5 лв. повече срещу по-бързо идване на адреса, насочва и Спас Атанасов от Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи.
Клиенти споделят, че колите са пристигали бързо дори и след 1-2 лв. заявен бакшиш.
Емил Игнатов - управител на “Радио СВ такси”, също прогнозира, че финансовият стимул ще изкара на улиците шофьорите в последната нощ на 2021 г.
Превозвачи коментират, че чрез възможността да получат сигурен бакшиш
ще се избегне
обичайната
практика за
пазарлъци колко
да струва курсът
в малките часове на празника.
Някои от фирмите все още возят на старите тарифи в София - дневна цена от 0,79 лв. и нощна от 0,90 лв.
При повечето
обаче километър
струва с
30% повече
Още през пролетта на отминаващата година над 5000 коли в столицата претарифираха апаратите си, като поправиха реда за първоначалната такса. В края на март тя бе променена от 0,70 на 1,54 лв. през деня, което е 120% поскъпване, и 1,74 лв. през нощта, което е 148 на сто повече. Така беше елиминирана една от опциите таксито да бъде по-евтино от автобуса, ако го наемат четирима на кратък курс. Предполагаше се, че с новата начална цена такситата вече няма да отказват близки разстояния.
Това стана след промени в Закона за автомобилните превози и наредбата, които предвидиха първоначалната такса да е в диапазон от двоен до троен размер от минималната цена за един километър пробег по съответната тарифа в населено място. В същата разпоредба се предвижда и регулиране на цената за един километър пробег извън населено място, която не може да надвишава цената за един километър пробег по съответната тарифа за населено място с повече от 50%. Досега такава тарифа са въвели много малко фирми.
След поскъпване на таксито тогава репортер на “24 часа” се качи в кола на една от фирмите и плати първоначална такса от 1,54 лв. За малко над 4 км сметката общо беше 5,67 лв. Ако таксито бе със стара първоначална такса, сумата би трябвало да е 4,97 лв. С новата първоначална такса, която се навърта при наемането на колата, сметката се беше увеличила с 14%.
Малко след това таксиметровите синдикати, браншовите организации и самите компании настояха за нови минимални и максимални тарифи, които да определи Столичната община. След дълги преговори на 25 ноември общинският съвет на София гласува с почти пълно мнозинство за по-скъпото такси.
От 1 януари
дневната
минимална
тарифа става
1,05 лв. на км
при 0,77 лв.,
което е поскъпване с 36%. Максималната цена през деня се вдига на 1,78 лв. при 1,30 лв. предишна.
Минималната цена на нощното возене става 1,21 лв. на км при 0,88 лв. Максимумът на нощната тарифа е 2,19 лв., старата е до 1,60 лв.
В цените е отчетена натрупаната инфлация според НСИ за периода януари 2018 г. - октомври 2021 г., която е 12,2%, както и увеличението на цената на природния газ със 114% от февруари 2019 г. до октомври 2021 г. Калкулирана е и прогнозната инфлация за 2022 г. от 2,6%. От таксиметровите компании мотивират искането си с това, че действащите минимални и максимални тарифи са от 2012 г.
Големите компании настояха за отсрочка на новите тарифи до 31 януари, за да могат да променят договорите с корпоративните си клиенти, но им бе отказано.
Част от мениджърите засега не изглеждат притеснени от загубата на клиенти заради по-скъпата услуга.
Към момента заради празниците няма отлив на клиенти, казва Игнатов от “Радио СВ такси”. Предполага, че фирмите ще имат яснота как се отразяват на потреблението по-високите тарифи след 18 януари.
30% поскъпване е сериозно, но като се вземат предвид инфлацията и вдигането на горивата, може да се окаже, че секторът е в същото положение като преди, коментира и Кокошаров от “Йелоу такси”. В момента той отчита дори ръст на превозите. Намаляват и отказите на адреси от шофьорите - явно имат интерес да работят.
Кой за колко вози
Прави впечатление, че разликите между фирмите при новите дневни и нощни тарифи са с 3-4 ст. По-сериозни са те при повикването и особено при престоя.
Управители на компании казват, че при задръствания и при големи разстояния сметките по един и същ маршрут ще се разминават с 4-5 лева.
Преди време големите таксиметрови фирми държаха близки цени и се дебнеха една друга коя първа ще ги промени. Сега ситуацията е променена и може би ще има реална конкуренция на цени и качество на услуги.