Целият трафик от бъдещата магистрала Русе-Велико Търново ще трябва да бъде вкаран в един двулентов път после до Габрово, и оттам да се вкара в тунел с ширина 7 метра. Ето това заварих в регионалното министерство и стремежът ми е ако не построим за целия мандат тунела поне да оставя готов технически проект за път и съоръжение с нормални размери, способни да поемат трафика. Това каза в предаването "Тази неделя" по БТВ вицепремиерът и регионален министър Гроздан Караджов.
Той обясни, че от 2013 г. се изгражда обход на Габрово с намерение рафикът да се вкара в бъдещия тунел, но оттогава никой не си е направил труда да създаде готов технически проект. Проведена е процедура за инженеринг, избрана е фирма, но нито има осигурено финансиране, нито проектът за тунела става за работа, защото целият трафик ще бъде вкаран в тунел, който ще е с по една лента за движени ев посока.
"Това, че тепърва ще правим технически проект няма да забави кой знае колко процедурата, пир положение, че няма осигурено финансиране", каза Караджов.
Не може да има обещание с точен срок за “Хемус”, за съжаление, каза още министър Караджов.
Той припомни, че фирмите изпълнители имат договори за доставка на материали, на техника и озеленяване. Те са поръчани, но магистрала на е поръчана, каза вицепремиерът. Няма договор за строително-монтажни работа, а само за доставка на чакъл, баластра, желязо и т.н., изреди той.
За 10 участъка са тези договора, като само един от тях е сключен по Закона за обществените поръчки. Всички останали 9 лота са по инхаус процедури, при които дейностите се превъзлагат.
1,3 млрд. лв. от общо 4 млрд. са били преведени ефективно на фирмите в аванс, каза вицепремиерът. Той обясни, че не е негова работа да разследва кои дружества са кухи. Никой министър на регионалното развитие няма разследващи правомощия, добави той.
В момента продължава разследването на МВР и прокуратурата за изтеглени от банка 53 млн. лв., дадени за "Хемус", именно от кухи фирми.
Според Гроздан Караджов най-големият проблем при строителството на АМ "Хемус" е, че самата магистрала в 9 участъка започва строителството, без да има нито един проект.
За да разплете този казус, министърът на транспорта предлага извънреден закон, по силата на който незаконни участъци трябва да бъдат узаконени.
В момента лотове 1,2 и 3 се строят, потвърди Караджов. Един извънреден закон обаче ще узакони начина, по който фирмите изпълнители се отчитат пред АПИ, тъй като в момента те нямат договори за строително-монтажни дейности, каквито на практика извършват, но не могат да отчетат по документи.