11 700 лв. бе доскоро месечната заплата на  изпълнителния директор на дружеството

Общо 40 са кандидатствали в двата конкурса за попълване на съвета на директорите на държавната компания “Автомагистрали” ЕАД, научи “24 часа”.

Сред тях има бивши депутати, собственици на малки, средни и дори големи строителни фирми, включително и част от отстраненото преди повече от месец ръководство на компанията.

В единия конкурс, който е за трима представители на държавата в борда на директорите,

документи са

подали

25 души,

като само 1 не е допуснат до същинската част на конкурса.

Състезанието, което се провежда от регионалното министерство, има три етапа, като на последния допуснатите ще трябва да представят концепция за развитието на компанията в следващите 5 години. От тримата финалисти или двама ще бъдат определени за изпълнителни директори.

Други 15 кандидатстват в конкурса, обявен от Агенцията за публични предприятия и контрол, който е за двама независими представители в борда. На него

се е явила и

Десислава

Христова,

която бе съизпълнителен директор на дружеството, но бе отстранена от вицепремиера и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов. Мотивът му беше, че тя е сред чиновниците, прокарали решението “Автомагистрали” ЕАД да сключат прословутите инхаус договори за строителството на магистрала “Хемус”. По тази схема са платени авансово над 1 млрд. лв., въпреки че изграждането на участъците няма да започне скоро, защото липсват технически проекти. Другият бивш съизпълнителен директор на предприятието - Иван Станчев, също кандидатства, но в другия конкурс.

Първите двама подали документите си, са представители на строителния бранш. Единият е Георги Захаринин Попов, бивш депутат от групата на “Има такъв народ” в предишните два парламента, който години е управител и съдружник на малка благоевградска строителна фирма. Освен това

той е и настоящ

член на борда

на директорите

на “Автомагистрали”, назначен там само преди месец. Конкурсът, провеждан от МРРБ, не забранява да се явяват и хора, които са членове на съвета на директорите. Такава забрана има в другия конкурс.

Веднага след него документи е подала Дияна Атанасова, която също е съдружник в малка строителна компания, но освен това е и синдик и като такъв е управлявала доста дружества, се вижда в Търговския регистър.

Бившите шефове на “Автомагистрали” са доста голяма група сред кандидатите отново да седнат в директорските кресла.

В списъка са още двама, които наскоро бяха отстранени от борда - Филип Маркулиев и Валентин Вълков. Кандидат е и Костадин Филев, който беше в управлението на "Автомагистрали" при последното правителство на ГЕРБ. Обратво иска да се върне и Парашкев Кръстев, който е бил член на съвета на директорите на “Автомагистрали” ЕАД в далечната 2009 г. Настоящият изпълнителен директор на компанията Евгени Генчев също се явява на конкурс. Сред кандидатите е и Димитър Пенев, съдружник във фирма, представляваща в България френската строителна компания “Сен Гобен” (Saint-Gobain). Повечето от кандидатите, които идват от бизнеса са предимно от малки компании, които не се занимават с пътно строителство, защото в конкурса

има забрана за

сходна дейност

с “Автомагистрали”.

Единственият кандидат, който има нещо общо с пътното строителство, но не и фирма на свое име, е Валентин Александров Николов. Човек с тези три имена е автор на книги за транспортно строителство и е преподавател във Висшето военно-транспортно училище “Тодор Каблешков”.

“Автомагистрали” ЕАД е първото държавно предприятие, което миналата година

разкри публично

какви заплати

вземат

шефовете ѝ

Възнагражденията бяха по 3660 лв. месечно за член на съвета на директорите и по 11 700 лв. за изпълнителния директор. Заплатата се определя от правилник към Закона за публичните предприятия и в общи линии зависи от стойността на активите, рентабилността и финансовия резултат. Правилникът допуска тя да се променя на всяко тримесечие. Освен това в закона пише, че членовете на борда и изпълнителният директор на държавното или общинското публично предприятие може да получат тантиеми от 1 до 3 заплати, ако финансовият резултат от предходната година сочи нарастване на счетоводната печалба и няма просрочени плащания на задължения.