Поетапно увеличение на цената на билетите за превоз на пътници обявиха от Конфедерацията на автобусните превозвачи.

Мярката се налага заради драстичното покачване на цените на горивата. Няма решение за повишаване на цената на национално ниво, посочи председателят на браншовата организация Магдалена Милтенова за БТА. Тя допълни, че Законът за обществените поръчки позволява на превозвачите, опериращи по определени линии, увеличение с до 50%.

„Цените, които ние сме формирали още 2017 г., не са променяни вече повече от пет години, а на места и по десет години. Сега обаче много трудно можем да устоим на това, което се случва. Градските превози основно се изпълняват с автобуси на метан, а там увеличението на цената е над 200%. Проблемът е, че ние по закон можем да увеличим до 50% цената на билета, но това няма реши проблема, защото пак не можем да компенсираме тази разлика в цените на горивата“, коментира Милтенова.

Тя определи предстоящото поетапно увеличение като „опит да бъде съхранен браншът“ и призова за намеса на държавата и общините, които да го подпомогнат, тъй като транспортът е и социална услуга за населението.

Милтенова обяви, че от днес увеличението е факт в градския транспорт на Благоевград, където билетът за еднократно пътуване от 80 стотинки вече се е покачил на 1,20 лв. Запазени са обаче цените на абонаментните карти за пенсионери, ученици и студенти. В Стара Загора, където дружеството е общинско, билетите също са на по-скъпа цена от 1 януари 2022 г., обясни още тя.

„Ние настоявахме в бюджета да се предвиди субсидия за междуселищните линии, което не беше направено. Сега очакваме да видим реакцията на Министерството на транспорта. Разговаряли сме с Министър Събев да се търси вариант за подпомагане, но това не изключва увеличението на цената на билета.“, каза още Магдалена Милтенова. Тя призова държавата да търси решение и за справяне със „сивия“ сектор и нерегламентирания превоз, оказващи неблагоприятно въздействия върху бранша.

Според управителя на фирмата, оперираща градските линии в Благоевград – Марио Богданов, увеличението ще даде „глътка въздух“ на бизнеса, но държавата трябва да предприеме и други мерки. „Едно 50-процентно увеличение на цената на билета не решава нищо. Ние обаче няма какво да направим, защото ако направим билета 2,50 лв. или 3 лв., както би било нормално спрямо цената на горивата, просто няма кого да возим“, смята той.