Над 1 млрд. трябва да похарчим за ремонти в миналото
Димитър Илиев става част от екипа на Кирил Петков
"Надявам се тази седмица решението за плащане към пътните строители да мине. То има много ясни два критерия. Първият е, че трябва да разплатим максимално бързо половината пари. Второто плащане искаме да мине през достатъчно добро ниво на проверка".
Това каза министър-председателят Кирил Петков в Министерския съвет преди държавната координационна среща по въпросите на безопасността на движението по пътя.
Премиерът Петков заяви в началото на заседанието, че пътната безопасност е от огромно значение за страната ни, още повече, че България е на първо място в печалната статистика на брой загинали при пътни инциденти."Този резултат е недопустим. Това, което до този момент сме го приемали за даденост, трябва да приключи“, каза министър-председателят.
Той разказа нещо лично преживяно: качил се на тир и пресякъл прохода Витиня и сам се убедил, че пътят е в окаяно състояние. "Моето търпение се изчерпа. Пътищата ни са в ужасно състояние. Това не е от последните пет месеца, а от последните пет години - това бяха думите на шофьора", разказа Петков.
Според него страната ни харчи много средства за пътна поддръжка, но без значителни резултати. Той посочи още, че много от основните ремонти по пътните артерии са били оформени юридически като пътна поддръжка, което не дава добри гаранции за качеството.
„Пътната поддръжка е частичен лек ремонт, който не изисква толкова високо ниво на гаранция, колкото основен ремонт. Ако правим нашите пътища през т. нар. поддръжки, вместо основен ремонт, качеството е по-ниско. Тази практика трябва изцяло да се промени“, смята премиерът.
"Над 1 млрд. трябва да похарчим за ремонти в миналото. И без да ги похарчим фирмите отказват да правят пътно поддържане. Защо обаче в миналото основни ремонти на пътищата са правени като пътна поддръжка? Тази практика трябва да се прекрати. Надявам се колегите в парламента да се разберат и плащанията към пътностроителните фирми да бъдат отпушени", заяви премиерът Кирил Петков.
В рамките на дискусията представителите на отговорните институции обсъждат приоритетите и стъпките за повишаване на пътната безопасност.
В събитието участват заместник-министри, представители на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“, на Главна дирекция „Национална полиция“, на Агенция „Пътна инфраструктура“ и други eксперти.
Петков анонсира още, че автомобилният състезател Димитър Илиев става част от екипа му.
„Безопасността на движението по пътищата е моя кауза. На първо място трябва да разглеждаме човешкия фактор. После състоянието на пътищата и автомобилите. Имаме много проблеми за решаване. Това може да стане само с общи усилия на национално ниво”, заяви Илиев. „Ще дам всичко от себе си, но една птичка пролет не прави”, допълни той