Според транспортно министерство има поне 10 регламента, които позволяват това, за да не се губят европейски средства и да се влезе във “времевия хоризонт на програмата”
На какво основание правителството е разпоредило Национална компания “Железопътна инфраструктура” да подпише договор за финансиране на проект за 166,2 млн. лева по Оперативна програма “Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020, без одобрение от Еврокомисията.
Този въпрос задават на премиера Кирил Петков депутати от ДПС. Питането е внесено от председателя на партията Мустафа Карадайъ и е подписано от колегите му Делян Пеевски, Халил Летифов и Станислав Анастасов.
Проектът, визиран от тях, е “Модернизация на жп линия София – Драгоман – сръбска граница, жп участък Волуяк – Драгоман – фаза 1”.
Дали тези действия на правителството са съобразени с правилата за разходване на европейски средства, както и ще бъде ли спрян проектът до получаване на съответното разрешение от Брюксел, искат да знаят депутатите. И уточняват: “Следва да се има предвид, че нито ДПС, нито нейни народни представители имат каквото и да било отношение към този договор, а недопустимите манипулации и лъжи в отделни медийни публикации очевидно целят да отклонят общественото внимание от поредното незаконосъобразно действие на управляващите, водещо до злоупотреба с европейски средства”.
“24 часа” помоли министерство на транспорта за коменар по договора без финално “да” от Брюксел.
Оттам отговориха, че има поне 10 регламента, които го позволяват, а у нас това разрешава чл. 24 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове. Той позволява подписване на договори преди одобрения от Брюксел, когато има решение на Министерски съвет, в което са посочени източници на финансиране, ако проектът не бъде одобрен. От министерството добавят, че подобна практика отдавна е утвърдена - това бил начин проекти да се включат във времевия хоризонт на дадена програма.
Участъкът София-Драгоман е разделен на два лота, като първият е от Волуяк до Петърч. Печели го обществена поръчка сдружение “Вистра”, в което са ВДХ АД (бившето “Водстрой 98”) и испанската “Лантания”. Сумата за строителството е 92 млн. лв.
Вероятно ДПС при питането си до премиера визират медийни публикации, които свързват “Водстрой 98” с Делян Пеевски, за което движението категорично отрича каквито и да е връзки. ВДХ бе придобита от “Хидрострой” през 2016 г. Вторият лот от Петърч до Драгоман печели гръцката фирма “Терна”, а стойността е 275 млн. лв. “Терна” е готова с техническия проект, чака разрешения за строеж. За лота от Волуяк до Петърч също има технически проект, който е в процес на одобрение и се очаква финално одобрение от Брюксел.