300 евро за грам. Това е цената, изчислена в офисите на Лука де Мео, главен изпълнителен директор на групата Renault, за адаптирането на вредните емисии CO2 към новия екостандарт Евро 7, който е планиран да влезе в сила от началото на 2025-а в Европа. Италианският мениджър обясни пред журналисти, присъстващи на изложението за околната среда Change Now в Париж, че увеличението на цената на колите на френската компания ще бъде около 1000 евро за намаляването на CO2 между 3 и 4 грама. „Ще покрием тези допълнителни разходи от около милиард евро, но ще трябва да ги прехвърлим на крайния потребител”, откровен е Де Мео.
Това ще се отрази най-вече на цената, а от там и на търсенето, на градските и малки коли, чието съществуване по принцип е застрашено в сегашния си вид с бензинови двигатели, коментират специалисти от бранша.
"Изчислихме какво би означавало Евро 7 за нашето портфолио от модели, които планираме през следващите месеци. Производството на един автомобил би коствало приблизително с 1000 евро повече и отава ще увеличи общите ни разходи с един милиард евро. В последна сметка ще би трябвало да прибавим тези разноски към цените за крайния клиент. Това не е изнудване, това е действителност", добави босът на френския автомобилен производител.
Ако актуалният стандарт Евро 6D продължи да се ползва до 2030 година, автопаркът на Renault ще понижи вредните емисии на автомобил средно с 63%, заради електрификацията, която от дълго време е започнала. Но в случай че Евро 7 се приложи след две години и половина емисиите ще намалеят малко повече – с 66,7%.
„Така че ще бъдем принудени да увеличим производствените разходи на един автомобил с 1000 евро за 3-4 грама по-малко въглероден диоксид", изчислява Де Мео.