Страните от ЕС постигнаха споразумения по предложените закони за борба с изменението на климата през нощта срещу сряда, подкрепиха поетапното спиране до 2035 г. на продажбите на нови автомобили, задвижвани с изкопаеми горива, и създаването на фонд в размер на няколко милиарда евро, който да предпазва по-бедните граждани от разходите за въглероден диоксид, предаде Ройтерс. Активисти блокират входа на офисите на Международния валутен фонд (МВФ)

Активисти блокират входа на офисите на Международния валутен фонд (МВФ)

След повече от 16 часа преговори министрите на околната среда от 27-те държави членки на ЕС постигнаха съгласие за съвместни позиции по пет закона, част от по-широк пакет от мерки за намаляване през това десетилетие на емисиите, които затоплят планетата, предаде БТА.

„Климатичната криза и нейните последици са ясни и затова политиката е неизбежна", заяви ръководителят на политиката на ЕС в областта на климата Франс Тимерманс и добави, че според него нахлуването в Украйна на най-големия доставчик на газ Русия е подтикнала страните да се откажат от изкопаемите горива по-бързо. Ръководителят на политиката на ЕС в областта на климата Франс Тимерманс
Снимки: Ройтерс

Ръководителят на политиката на ЕС в областта на климата Франс Тимерманс Снимки: Ройтерс

Министрите подкрепиха основните части на пакета, които Европейската комисия предложи за първи път миналото лято, включително закон, изискващ от 2035 г. новите автомобили, продавани в ЕС, да отделят нулеви емисии на въглероден диоксид.

Това ще направи невъзможна продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене.

Сделката прави вероятно предложението да стане част от законодателството на ЕС. Споразуменията на министрите ще формират позицията им в предстоящите преговори с Европейския парламент относно окончателните закони.

Парламентът вече подкрепи целта за автомобилите до 2035 г.

Италия, Словакия и други държави искаха постепенното премахване да бъде отложено за 2040 г. В крайна сметка държавите подкрепиха компромисно предложение от Германия, най-големия пазар на автомобили в ЕС, което запази

2035 г. като цел и поиска от Брюксел да прецени през 2026 г. дали хибридните автомобили или въглеродно неутралните горива могат да се съвместят с целта.

Тимерманс заяви, че Комисията ще остане „отворена за обсъждане на идеи", но че днес хибридните автомобили не осигуряват достатъчно намаляване на емисиите и че алтернативните горива са непосилно скъпи.

Предложенията в областта на климата имат за цел да гарантират, че 27-те страни от ЕС - третият по големина емитент на парникови газове в света - ще постигнат целите си за 2030 г. да намалят нетните емисии с 55 % спрямо нивата от 1990 г.

Министрите подкрепиха нов пазар на въглеродни емисии в ЕС за налагане на разходи върху замърсяващите горива, използвани в транспорта и сградите, въпреки че те заявиха, че това трябва да започне да функционира през 2027 г., една година по-късно от първоначално планирания срок.

След напрегнати преговори те постигнаха съгласие за създаване на фонд на ЕС в размер от 59 милиарда евро, за да предпази гражданите с ниски доходи от разходите по тази политика през 2027-2032 г.

Министрите също така подкрепиха реформите на сегашната система на ЕС, която принуждава промишлеността и електроцентралите да плащат, когато замърсяват околната среда.