Парите на пътните строители трябва да бъдат изплатени, заяви в "Денят започва" по БНТ председателят на Браншовата камара "Пътища" инж. Стефан Чайков. Такова било и становището на служебния министър на регионалното развитие Иван Шишков.

В хода на проверката на ДНСК за работата на пътностроитеклните фирми вече били ревизирани повече от половината от около 900 - те фирми. Според инж. Чайков те са изпълнявали единствено заданията на поръчителя и не са можели да го откажат.

Чайков за пореден път настоя за индексация на цените на строителните дейности. Тя дава възможност на базата на поскъпването на строителните материали дейностите по всички договори, които са изпълнявани през последните две години, да бъдат индексирани спрямо базата 31 декември 2020 година. Индексацията важи за всички сертифицирани дейности от 30 юни 2021, защото се приема, че от тази датата започва галопиращата инфлация при строителните материали.

“С настъпването на тази форсмажорна ситуация фирмите неколкократно уведомяваха възложителите, че не са в състояние да изпълнят обектите на старите цени”, подчерта Чайков.

Според него физически обекти за около 4 млрд. лева, които не могат да бъдат довършени, което е пряка щета.

“През потенциалната щета от факта, че няма да бъдат изпълнени оперативните програми, вече говорим за близо 10 млрд. лева”, допълни той и предупреди, че може да се стигне до връщане на пари и санкции не само по текущите програми, а и по някои от предходните.

Чайков беше категоричен, че фирми-изпълнители не могат да бъдат глобени заради забавени строителни дейности при наличието на форсмажорни обстоятелства.

Председателят на Браншовата камара "Пътища" очаква с рамките на две седмици служебният кабинет да приеме методиката за индексация и “да се отпуши процесът”.

Чайков подчерта, че според служебният министър “и дума не може да става за некоректни фирми”.

“Тоест безспорно е, че договорите са законни, че дейностите са изпълнени и подлежат на разплащане. За нас беше много важна декларацията на министър Шишков, че независимо дали проверката на ДНСК ще констатира, че някъде може да се извършвани дейности по основен ремонт, това не е проблем на пътно-поддържащите фирми”, допълни той.