Строителството на 14.5-километровия магистрален участък между ГКПП "Калотина" и Драгоман се очаква да бъде завършен до края на септември, обещаха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Участъкът е част от магистрала "Европа", която ще свързва София и граничния пункт със Сърбия.
Строителството се извършва без спиране на трафика по първокласния път I-8. Повечето съоръжения са съществено завършени и асфалтовите работи са на финален етап, уточняват от АПИ. В момента движението в отсечката се осъществява по директното трасе с вече положена асфалтова настилка с изключение на участъците на преходи между двете платна за движение.
Строителството на участъка между Калотина и Драгоман започна през февруари 2020 г. Според АПИ срокът за приключването му е бил удължен заради пандемията от COVID-19 и затруднените доставки на строителни материали, което забави и възпрепятства строителния процес. Друга причина за удължаването на срока са неприключилите отчуждителни процедури за изместване на инженерни мрежи, неотразени в действащия Подробен устройствен план или отразени с друго местоположение. Това е наложило неговото изменение и разработеният ПУП е внесен в Министерство на околната среда и водите (МОСВ) през май 2022 г. за становище. Очаквало се решението на МОСВ.
В момента в участъка Калотина - Драгоман се работи на 3 съоръжения - един селскостопански подлез и два надлеза, чието изпълнение е 95%. Пътният възел към интермодалния терминал Драгоман е изграден, положен е трошен камък на пътното платно и до 15 дни предстои да бъде асфалтиран. Всички останали съоръжения са съществено завършени.
В отсечката от първи до седми километър са приключили асфалтовите работи. Очаква се тя да бъде завършена до средата на септември. В следващите около 8 км до Драгоман на финален етап е полагането на неплътния асфалтобетонов пласт /биндер/, след което ще бъде положен и износващият асфалтов пласт.
Информацията от АПИ за ситуацията със строителството на АМ "Европа" е в отговор на остра позиция на Института за пътна безопасност (ИПБ), в която се отправят критики към пътната агенция и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) за забяването на строителството на 14.5-километровия участък с повече от 6 месеца, което според института е вследствие на корупционни практики на бившите ръководства на МРРБ и АПИ.