Преговаря се с инвеститори и за изграждането на още заводи там, фотоволтаичният парк ще ги захранва
Фотоволтаици вместо завода за коли, обещан от Асен Василев и Кирил Петков - това се вижда в момента край Ловеч, пишат в социалните мрежи от два дни водещите политици от партията на Слави Трифонов. В понеделник следобед и самият лидер на ИТН посвети гневен пост във фейсбук на темата.
Има един въпрос, на който не мога да намеря отговор от момента, в който съм се осъзнал. Въпросът е - кой обича да го лъжат?
Замисли се, уважаеми приятелю, който четеш това, което пиша в момента.
Ти обичаш ли да те лъжат? Искаш ли да те лъжат?
Харесва ли ти да те лъжат? Виж колко интересно - не те питам дали лъжеш или кой около теб лъже, а те питам - искаш ли да те лъжат? Иначе лъжци – дал Господ! Ето сега ще ти дам пример с един завършен лъжец. На 10 юли 2021 г. Кирил Петков, тогавашен служебен министър на икономиката, обяви, че в Ловеч ще има завод за електромобили, който ще изнася коли за цяла Европа и каза директно, цитирам: "Електромобилите ще бъдат реалност и ще се произвеждат в Ловеч". Сега една година по-късно – там, където трябваше да бълват електромобили, има само фотоволтаици. И никой никъде в България не бълва електромобили. Тоест, това е лъжа. И човекът, който е изрекъл тази лъжа, със сигурност не лъже само за електромобилите. Защото, човекът, който ползва лъжата като изразно средство, лъже по принцип, а не само в конкретния случай.
Така сме устроени хората. Или си лъжец, или не си. Въпросът не е в това дали Кирил Петков е лъжец или не е. Той е просто пример за човек, който лъже, когато си иска и както си поиска, а понеже го познавам, той е от този особен вид лъжци, които сами вярват на лъжите си. Тия са най-редките лъжци.
Това написа Трифонов преди малко, добавяйки обвинения към съпредседателите на ПП, че са "барон Фон Мюнхаузен в българо-канадски вариант" и разсъждения, че "истината е непоклатима", докато лъжата е на глинени крака.
По-рано през деня Станислав Балабанов пусна снимки на фотоволтаиците и със същия патос обвини бившите партньори от ПП в лъжа, а медиите - че не са истински, щом още в неделя зам.-председателят им Тошко Йорданов огласил това в ефира на Би Ти Ви, но никой не понечил да разпространи новината.
"24 часа" обаче не само следи какво става с проекта за завода за автомобили в Ловеч и редовно информира читателите си, но и откликва на патоса на ИТН от последните дни и с днешна дата отново провери какво се случва там.
Ето какво установи проверката на "24 часа"
Проектите реално са два. Новият завод ще се изгражда на площта на част от Индустриален парк "Балкан", обхващащ 1400 декара. Това всъщност е площта на бившия завод "Балкан", където в миналото се произвеждаха едни от първите автомобили, велосипеди, мотоциклети и самолети в България. Предвидено е новото предприятие да ползва 200 дка от тази площ.
На други 700 декара пък се развива фотоволтаичен парк, който да обслужва производството.
В момента се завършва техническата фаза на проекта. Разчистването на терена вече е приключило. Издигната е и ограда, дълга 2,5 километра.
"Двата проекта са отделни - те нямат връзка помежду си, обясни арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на "Next.e.Go България" и "Аутомотив Клъстер България" за "24 часа". Мощността на фотоволтаичния парк е около 120 мегавата, а новият завод ще харчи само 8 мегавата.
"Може да се счита, че строителството на завода за електромобили в Ловеч на практика е започнало", казва арх. Станиславов".
Огромният нов парк ще се нарича Въглеродно неутрален индустриален парк. "Надяваме се, че там ще има и други заводи - в преговори сме с потенциални инвеститори", съобщи изпълнителният директор. Инвестицията бе договорена преди година от тогавашния министър на икономиката Кирил Петков. Според арх. Станиславов
до края на следващата година трябва да бъде произведена първата серия електромобили
"Модерният завод е нов начин за производството на електрически автомобили и по подобие на компания като "Тесла" - повечето различни негови части са направени в едно общо тяло, обща сграда. Тя е с доста внушителни за България размери – над 320 метра дълга в едната посока, а в другата около 240 метра. Това е основната сграда, където ще се случва производството. В нея има доста сложна организация с различни складови зони, зона за производство на т. нар алуминиеви пространствени рами и др.", уточни арх. Любомир Станиславов.
Той коментира и стойността на инвестицията, като посочи, че един нормален конвенционален автомобилен завод обикновено струва около 1 милиард евро. Благодарение на технологията, която ще бъде изградена в Ловеч и с която се елиминират най-скъпите звена на завода,
цената му може да се намали на 200 милиона евро
"Тъй като ние ще изграждаме този завод в България, където много от цените са по-ниски, нашето очакване е цена до 150 милиона евро. Проектът, който сме защитили и е получил статут на приоритетен от българското правителство, е за 140 милиона евро", каза още изпълнителният директор.