Страната ни държи първо място при коктейлните череши
България се оказва сред световните лидери в износа на слънчоглед, където заема второ място за 2021 г. с продажби за над 730 млн. долара. Това показва анализ на Българската стопанска камара. Основни пазари са Германия и Турция.
Също толкова успешно изнасяме и олио - там сме трети в света. Приходите са близо 700 млн. долара, с което страната ни е на трето място в света. Олиото отива предимно в Испания, Италия, Турция и Гърция.
Евтиният износ на слънчоглед и зърно от Украйна обаче даде повод за притеснения на министъра на земеделието Явор Гечев за лидерските ни позиции.
България е поискала от ЕК да приложи извънредни мерки
заради смущенията на зърнения пазар. Мотивите - след временното либерализиране на търговията заради споразумението за асоцииране между ЕС и Украйна. До средата на август били изнесени над 650 000 тона украински слънчоглед.
Количеството се доближавало до това за предишните две години. Това поставяло българските фермери под значителен ценови натиск. Подобно било положението и със зърното, където цената падала заради евтиния износ от Украйна, а само за ползването на земи под наем зърнарите у нас трябвало да платят тази година 1,5 млрд. лв.
Анализът на БСК показва още, че България държи световното първо място в някои специфични пазари - например в износа на временно консервирани череши, използвани предимно в коктейли. Стойността им обаче е сравнително малка - 32 млн. долара.
Добър експортен бизнес имало у нас и с биодизел, който се произвежда основно от рапица. До преди няколко години българските производители са я изнасяли директно. Сега в страната ни вече работели множество неголеми инсталации за преработка на рапица в гориво. През 2021 г. са изнесени 542 хил. тона биодизел за 926 млн. долара. Ръстът в количествата е 28%, а в приходите е 118 на сто. Купувачите са основно страни от ЕС - Румъния, Италия, Унгария, Австрия, Гърция.
България държи 21% от световния пазар на патешки черен дроб
и е на трето място в света по износ на замразено патешко месо. Трайно се утвърдихме на втората позиция по износ на спирачни маркучи и азотни торове. Изкачихме се до второ място по експортна калцинирана сода и до четвърто по износ на игрални апарати благодарение на силния IT сектор у нас. В експортната листа челни позиции заемат електротехниката, електрониката и машиностроенето.
Високите цени на металите изкачват България на второ място в класацииите като най-голям износител на профили от желязо и стомана. Смята се, че най-важният пазар е Германия, който заема 15% от целия ни износ, следват Румъния, Италия, Гърция и Турция.
На първите места по стойност са медта и медните изделия, горивата, електроенергията и зърното. Те формират над 1/3 от износа. През 2021 г. той успява да достигне 41,9 млрд. долара, което е с 31% повече от 2020 г. За първи път броят на групите стоки, чиито продажби са за над 1 млрд. долара, се увеличава от 10 на 15.
При някои стоки инфлацията помогнала за по-добри постъпления въпреки намалелите количества. Пример били горивата, чийто обем за износ спаднал с 1/3, но приходите се вдигнали със 17% до 1,292 млрд. долара.
От БСК посочват, че високите цени, пандемията и проблемите с доставките на различни материали и суровини не са попречили съществено България отново да заема има челни позиции на световните пазари. При това редица наши стоки се реализирали на цени, по-добри от конкуренцията.