Екипът на финансовата институция е убеден, че екологичните и социалните инициативи стават все по-важни за благополучието на цялото общество
Все по-актуални стават теми като зелен бизнес, устойчива храна, устойчива мода, рециклиране, зелена енергия, зелено кредитиране. За всичко това е важно какво казваме, но още по-важно е какво правим. Зеленият старт към устойчиво бъдеще се реализира с всяка малка стъпка, усилие и постижение, които бизнесът и обществото правят в мисията си за по-природосъобразно поведение.
Думите трябва да се превърнат в действие. А действието - във въздействие. И точно тук е мястото на Пощенска банка - топработодател с признание от международния Top Employers Institute, сертифициращ най-добрите места за работа в света - водеща, модерна и отговорна компания с над 3000 служители, обединени от обща корпоративна идентичност, заложена и в ключовото послание за 2023 г. - да бъде Банка за зелени идеи.
Бизнес модел, от който всеки печели
За Пощенска банка устойчивото бизнес развитие е много по-съществена ценност от краткосрочната доходност и други търговски ползи. Като водеща компания, която непрекъснато въвежда иновации, за да намали своя въглероден отпечатък, финансовата институция осъзнава ключовата си роля да бъде пример за своите клиенти. Поради това предлага екологично съобразни продукти в своето кредитно портфолио.
“Вярваме, че дългът ни към природата, от която сме част, е ключов елемент от грижата ни за благополучието на всички заинтересовани страни и на цялото ни общество. Затова се стремим да намалим негативното въздействие от нашата дейност върху околната среда и да използваме всяка възможност да допринесем за опазването на природата. Екологичните, социалните и управленските (ESG) инициативи стават все по-важни теми в рамките на банковия сектор, тъй като институциите коригират своите стратегии и практики, за да имат все по-добри резултати. Финансовите компании имаме възможност да използваме тези инициативи и да ги превърнем в силни страни на пазара”, посочват от банката.
Пощенска банка има специален Комитет по околна среда и устойчиво развитие (ESC), който се занимава с управлението на нейната ESG визия и Декларация за политиката по околната среда, както и с надзор върху изпълнението на изискванията, произтичащи от международните инициативи, към които банката се присъединява, като Принципите на ООН за отговорно банкиране.
В компанията е открита и нова позиция - координатор по околна среда и социални въпроси, чиято работа е фокусирана върху координацията на изпълнението на решенията на Комитета. Банката разполага със “Зелен борд” и звено “Екологичен офис”. Тези специални структури предлагат мерки за намаляване на негативните въздействия върху околната среда.
Автопарк с хибридни автомобили
Опазването на околната среда и борбата с климатичните промени са основополагащи за корпоративните ценности на Пощенска банка. Сред последните мащабни проекти, които компанията предприема, е процесът по обновяването на служебния автопарк, като инвестира в над 50 автомобила с хибридно задвижване. Компанията разполага и със собствени екозарядни станции.
Със сериозни темпове се развива и мащабен фотоволтаичен проект в централното управление. Реализацията му ще даде редица предимства, като ще позволи компанията да намали още въглеродния си отпечатък. Успоредно с него работните офиси и помещения ще бъдат изцяло обновени и когато бъдат въведени в експлоатация, ще бъдат не само по-зелени, но и още по-удобни за работа.
Заедно сме още по-зелени
Пощенска банка развива своя вътрешна програма “Зелени заедно”, включваща множество инициативи, които се реализират с доброволния труд на нейните служители.
“Това не е просто вътрешна програма, която с ентусиазъм и екипен дух изпълняваме, а обединяваща кауза, която ни вдъхновява, за да правим заобикалящата ни среда по-добра.Част от дейностите в програмата са доброволчески кампании по засаждане на дървета и почистване на площи, грижа за животни и птици, възстановяване на екопътеки, поддържане и създаване на детски площадки, изграждане на зони за отдих, информационни кампании, които насърчават активния начин на живот или напомнят да бъдем отговорни в употребата на различни ресурси. Гордеем се с постигнатото и с нашите зелени герои”, заявяват от екипа на банката.
През изминалата година тя осъществява редица социално значими проекти в областта на предприемачеството, образованието, опазването на околната среда, спорта и корпоративното дарителство.
Близо 100 доброволци от екипа на компанията засаждат над 1000 дръвчета. Инициативата на Пощенска банка е под мотото “Подай ръка на новата гора на София”.
Един от последните проекти на компанията, реализиран в партньорство с Mastercard, е за изграждането на “Зелена класна стая” с множество интерактивни и любопитни образователни табла, настолни игри, кът за отдих и детско съоръжение, намираща се на територията на Природен парк “Витоша”.
Един от последните проекти на компанията, реализиран с Mastercard, е за изграждане на “Зелена класна стая” с интерактивни и любопитни образователни игри, намираща се в Природен парк “Витоша”.
Близо 100 служители от двете компании участват в довършителните дейности по изграждане на алеята, която е вторият етап от съвместния проект на двете компании.
Доброволците поставят обозначителни табели по свързващата алея за ориентир на посетителите на планината, довършват образователни табла с любопитна информация за дървесните видове в местността Дендрариума и птиците на Витоша, лакират няколко маси “витошки тип”, беседка и съществуващ мост в района. Участниците имат възможност да се включат в довършването на специална библиотека в планината, която е монтирана в креативния кът на амфитеатралната сцена, както и да донесат своя книга, която да оставят. Служителите заедно с техните деца се включват в редица допълнителни активности - workshop за направата на къщички за птици, които след това заедно монтират по продължението на алеята, разширяват зелените си познания с участие в “Минутка за екология”, а впечатляващ момент за всички е образователната беседа, изнесена от организация “Зелени Балкани”.
Освен в зелени проекти друго основно направление, в което са концентрирани устойчивите усилия на Пощенска банка, е подкрепата за образованието, насърчаването на идеите на младите хора и предприемачите у нас.
През 2022 г. Пощенска банка проведе второто издание на иновативната си CSR програма “Вселена от възможности”. Тя бе създадена, за да насърчи интересни идеи, свързани със социалното предприемачество в полза на обществото.В изданието са подадени 105 проекта в ключовите области “Дигитални иновации”, “Образование” и “Зелени проекти”. 30-те идеи, събрали най-силна публична подкрепа в състезанието, достигат до финалния му етап. Класираните на първо място участници
получават безвъзмездно финансиране в общ размер на 30 000 лева,
като авторите се ангажират да реализират проектите си в рамките на 6 месеца.
Банката подкрепи за четвърта поредна година и уникалната програма за растеж Dare to Scale - първата от този род в България, насочена към бизнеси с потенциал за по-мащабно разрастване на дейността си. Селектираните предприемачи преминават през обучения и интерактивни сесии, водени от успешни практици и лидери от мрежата на Endeavor, като сред менторите се включват и експерти на Пощенска банка.
Програмата за растеж Dare to Scale ще продължи и през настоящата година, за да насърчи растежа на още повече нови местни бизнеси. Това е пореден израз на стремежа на банката да насърчава смелите идеи, да подкрепя иновациите и конкурентоспособността на фирмите и икономиката.
Финансовата институция организира месец на инициативата “Гордея се с труда на моите родители” на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН. Ученици от втори, трети, четвърти и пети клас от почти 30 столични училища посетиха централата на банката, за да се запознаят с професиите и труда на техните родители чрез специално разработени образователни програми.
“Усилията ни не спират дотук. Предстоят ни нови проекти през 2023 г. Убедени сме, че промяната започва с всички нас. Затова ще продължим да инвестираме в обществото, да подкрепяме зелените идеи и да реализираме заедно със служителите ни проекти с обществено значение. Ние сме в силна позиция да променяме средата, а инвестициите в устойчиво развитие определят по-доброто ни утре. Надяваме се, че с нашата дейност и с общите ни усилия даваме добър пример за създаване на една по-устойчива среда, който ще остави своя следа”, посочват от Пощенска банка.
Подкрепа за образованието от гимназията до университета
Образованието на младите хора в България винаги е било част от разработваните и подкрепяни проекти в корпоративна социална отговорност на Пощенска банка.
Продължава мащабният образователен проект на банката съвместно със Софийския университет “Св. Климент Охридски”. Пощенска банка е единствената финансова институция, която се включва в академичната програма на университета с два самостоятелни модула, които са част от магистърската програма “Финанси и банково дело”.
Модерните дисциплини “Банков мениджмънт” и "Инвестиционно банкиране" вече са част от задължителната учебна програма на висшето училище, а обучението в тях е изцяло подготвено и се води от експерти на банката.
Пощенска банка продължи да развива съвместния си проект със СофтУни (SoftUni) в подкрепа на българското образование, който стартира още през 2018 г. Той включва различни активности за подготовка на младите хора за професиите на бъдещето и реализация в България.
Със стратегическото партньорство двете организации имат за цел да насърчат студентите да развият потенциала си като IT и дигитални лидери, подготвени за динамично променящата се среда и новите тенденции в банкирането.
Проект на приложение за специализиран PostBank POS Terminal спечели голямата награда от 1000 лв. в категория “Програмиране” на Пощенска банка в СофтУни Фест 2022. Пощенска банка традиционно подкрепя и състезанието по програмиране СофтУниада 2022. IT специалисти от банката за пореден път участват и в кариерния онлайн семинар IT Journey, като представят пред младите студенти от Софтуерния университет атрактивните възможности за работа и кариерно развитие в компанията.
През 2022 година банката стартира стратегическо партньорство с Американския университет в България. То включва различни инициативи, събития, стипендии, както и осигуряването на разнообразни възможности за студентите на АУБГ да се докоснат до ценен опит и добри практики, които да им помогнат в тяхното кариерно развитие.
Банката е част и от партньорската общност на менторската програма Mentor the young, чиято цел е да провокира реална промяна в професионалния, кариерен и личен живот на участниците. Експерти на Пощенска банка се включиха активно като ментори, предоставяйки своя опит и знания по време на бизнес симулация, която предизвика участниците да погледнат креативно на банковия сектор през погледа на GenZ.
Пощенска банка организира обучение на общо 215 ученици от Националната търговско-банкова гимназия и Частната професионална гимназия по банково дело, търговия и финанси. 113 гимназисти от 12-ите класове на двете училища получават своите удостоверения за успешно завършена практика. Благодарение на опитния екип от експерти на финансовата институция, които притежават международно ноу-хау и богат професионален опит, учениците надграждат знанията си и получават практически насоки за бъдещата си кариерна и житейска реализация. Акцент на обучението е и целогодишната платена стажантска програма на финансовата институция, която предоставя на младежите реална опция за успешен кариерен старт в модерна компания, иноватор на пазара на банкови услуги, един от лидерите в сектора с над 30-годишна история.