Ситуацията при гара Калотина-запад не е застрашила реално сигурността на участниците в движението, но е тежко нарушение на процедурата за действие, разписано в нормативите. При нея дежурният ръководител-движение е увещавал машинист да тръгне на червено. Това става ясно от съобщение на Националната компания "Железопътна инфраструктура", в което се обяснява какво е станало.
"Конкретно за случая на 2 март в гара Калотина-запад, осигурителната техника е била в изправност и междугаровата блокировка е осигурила нормалното заминаване (зелен сигнал) на товарен влак към гара Драгоман. Заминалият влак се поврежда в изходната част на гара Калотина-запад и се връща обратно в гарата, вследствие на което изходният сигнал се затваря (червен сигнал).
Дежурният ръководител-движение не предприема предвидените в нормативната уредба по безопасност при такива случаи действия, решава да си спести спазването на процедурата и започва да увещава локомотивния машинист да замине, без задължителната писмена заповед, издавана при такива условия.
Локомотивният машинист отказва да замине по този начин и уведомява службите за безопасност. След извършената на място проверка от Регионална инспекция по безопасност на превозите-София (звено на НКЖИ), дежурният ръководител-движение е отстранен от работа и дежурството е поето от началника на гарата. Ситуацията не е застрашила реално сигурността на участниците в движението, но представлява тежко нарушение на процедурата за действие, разписано в нормативите.
Ситуацията не е застрашила реално сигурността на участниците в движението, но представлява тежко нарушение на процедурата за действие, разписано в нормативите", се казва в съобщението.
От компанията обясняват още, че движението на влаковете в България се осигурява от поне три степени на контрол.
При нормални условия, безопасността на движението на влаковете се гарантира от гаровата и междугаровата осигурителна техника.
При необичайни условия, когато по някаква причина осигурителната техника е блокирана (профилактика, ремонтни дейности, природни бедствия и др.), безопасността на движението се осигурява съгласно одобрена процедура, съдържаща тристепенна система за контрол от ДП НКЖИ, включваща старши влаков диспечер, влаков диспечер и ръководител-движение с ясно разписани конкретни действия, които всеки един е длъжен да предприеме.