Влошеното топлоподаване към клиентите на "Топлофикация - Габрово" е заради аварии на генериращи мощности и амотризирана топлопреносна мрежа. Това съобщават от енергийния регулатор след извънредната проверка, която бе направена по сигнали на домакинства.
Дружеството е компенсирало потребителите си с намаление на сметките за декември 2022 г. и януари тази година.
Честите прекъсвания и влошеното качество на топлоснабдяването на клиентите на „Топлофикация – Габрово“ от началото на отоплителния сезон са от настъпили аварии в генериращите мощности и топлопреносната мрежа. Непланираното спиране на тези мощности е довело и до спиране на топлинната енергия към клиентите на дружеството. Подобряване на качеството на топлоснабдяването може да се постигне чрез инвестиране в топлоизточника, обновяване на топлопреносната мрежа и подмяна на остарели абонатни станции.
Това са част от изводите в доклада от извършената извънредна проверка на „Топлофикация-Габрово“, който днес беше приет на заседание на КЕВР. Проверката по документи и на място беше разпоредена от председателя на комисията Иван Иванов във връзка с публикувани в медиите сигнали за лошо качество на топлоснабдяването.
Основен предмет на проверката е било изпълнението на лицензионните задължения на „Топлофикация-Габрово“, вкл. изясняване на причините за възникналите проблеми с качеството на топлофикационната услуга през периода 01.11.2022 г. – 20.01.2023 г. Изискани са данни, техническа документация и информация за прекъсванията на топлоподаването, брой засегнати клиенти и постъпили жалби, абонатни станции с нарушено топлоснабдяване, информиране на клиентите и др.
В доклада на КЕВР е установено, че в бизнес плана на дружеството не са планирани инвестиции през 2022 г. и такива не са извършени. Като причина за това е посочена липсата на финансови средства. Не е инвестирано в топлоизточника на централата, което би довело до увеличаване на ефективността на производството на топлинна и електрическа енергия и намаляване на вероятността за аварии. Налице е сериозно неизпълнение на ремонтите на топлопреносната мрежа – само 29,5% от планираните.
В резултат на настъпилите аварии в топлоизточника топлопреносната мрежа е останала недогрята, което е причината през периода 01.11.2022 г. – 20.01.2023 г. клиентите в Габрово да не са получавали качествена топлофикационна услуга.
Друг основен фактор за честите прекъсвания на топлоподаването е недоброто състояние на топлопреносната мрежа. От регистрираните през целия период 21 прекъсвания на топлоснабдяването 16 били са в резултат на аварии по мрежата. Те са довели до спиране на топлоподаването на определени участъци, при което са били засегнати една част от потребителите. Други 5 прекъсвания са поради повреди в топлоизточника, което е нарушило качеството на топлоснабдяването на всички клиенти. Изводът на КЕВР е, че необновената топлопреносна мрежа поставя под риск сигурността и непрекъснатостта на топлоснабдяването.
За периода на проверката общият брой на подадените жалби, свързани с качеството на топлоснабдяването, е 12.
При всички 21 случая на прекъсвания поради аварийно спиране на преноса по мрежата или на генерирането на топлинна енергия, топлоподаването към клиентите е било възстановявано за период по-малък от 48 часа, което е в съответствие с изискванията за показателите за качество. По тази причина „Топлофикация – Габрово“ не е нарушила условията на издадената лицензия за дейността „пренос на топлинна енергия“.
Независимо, че прекъсванията на топлоподаването са били за период по-малък от 48 часа, при което дружеството не е дължало изплащане на неустойка на клиентите си, „Топлофикация - Габрово“ е предприела мерки за обезщетяване на всички потребители – с 20% за декември и 30% за януари.