От българска страна били готови с всички
разрешителни за проекта
Ще има ли завод за български електромобили край Ловеч, или? Изграждането му трябваше да започне през юли 2022 г., после първата копка беше отложена за септември, но до днес не е направена.
На въпрос какво се случва там, в понеделник икономическият министър Никола Стоянов беше скептик: “Нищо. Не мисля, че нещо ще се случи и че има изобщо инициатива за това”.
През август 2021 г. заводът получи сертификат за инвестиция клас А. Държавата подписа и меморандум с компанията за помощ от 34 млн. евро. Условията за получаването ѝ обаче са до 2024 г. да има производствени активи в експлоатация и 250 работни места, а до 2027 г. - най-малко 10 000 продадени автомобила и 365 работни места. Това означава, че
държавната помощ може
и да не бъде отпусната,
ако проектът за завода се забави още.
“24 часа” потърси Next.e.GO, изпълнител на проекта. “От българска страна има всички документи. Разрешението за строеж вече е на база технически проект, а не на идеен, както бе през септември. Има трудности, но работим с колегите от Германия, които осигуряват финансирането”, заяви председателят на “Аутомотив клъстер България” Любомир Станиславов, единият от двамата изпълнителни директори в Ловеч.
Миналото лято германското дружество излезе на Нюйоркската фондова борса, като
очакваше оценка от $ 1 млрд.
Затова и Next.e.GO Mobile се комбинира с Athena Consumer Acquisition - дружество, създадено за първичното публично предлагане. То трябваше да вложи във фирмата за коли на ток 235 млн. долара от доверителна сметка и до 50 млн. долара дългово инвестиране, както и да се предоставят до 150 млн. долара за закупуване на акции.
Преди дни обаче Athena Consumer Acquisition обяви, че
прекратява сливането,
без да е ясна причината
Междувременно вече е готов фотоволтаичният парк до завода, на територията на новия индустриален парк “Балкан”. Мощността е около 120 мегавата, като заводът ще харчи 8 мегавата. Целият парк трябва да е първият въглероднонеутрален в България. На покрива на всяка сграда също ще бъдат разположени соларни панели.
Размерът на инвестицията на предприятието е над 280 млн. лв. Теренът е на братята Кирил и Георги Домусчиеви, които държат 49,998% от “Некст.е.Го България”. Останалите 50,002% са на германската Next.e.Go Mobile.
Общият капацитет е за над 500 работни места. По предварителен план първата година при пълен производствен капацитет трябваше да е 2025 г. Предвижда се възможно най-много части от автомобила да бъдат произведени в България. Ще се използва иновативната технология, която ще осигури на българските електромобили 2-3 пъти по-дълъг живот.