- Според наши експерти налозите не са инструмент за решаване на социални проблеми
Погледнете към реформи на данъчната си система, удачен би бил постепенен преход от плоския данък към прогресивното подоходно облагане. Този съвет се съдържа в доклада на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) “Икономически преглед на България”, обявен в края на миналата седмица.
Документът анализира лошата структура на данъчните приходи, която
залага основно на косвени данъци
- акцизи и ДДС. Те обаче са регресивни и така по-бедното население понася относително по-голяма тежест.
Препоръката е свързана с отчитаната като една от основните слабости на България - огромното неравенство в доходите, което е източник на непрекъснато социално напрежение.
Подсказаната посока от експертите на организацията, в която България вече подаде молба за членство, е да се увеличи делът на преките данъци - върху собствеността и доходите както за физическите лица, така и за фирмите.
Ключова е и препоръката за повишаване на ефективността на прилагането и събирането на корпоративните данъци, ДДС и данъците върху собствеността.
Необходимостта от повишаване на събираемостта е във фокуса на вниманието на поредица кабинети, включително и на служебния финансов министър Росица Велкова.
Промени в данъчната система почти не са правени след 2007-2008 година, когато пропорционалният данък бе заменен от плосък данък със ставка 10%. Тази стъпка обаче бе не толкова рискова, колкото в момента, защото тогава години наред бюджетът приключваше годините с излишък, а не с дефицит.
Много експерти още тогава предупредиха, че
привличането на инвестиции не става единствено и само с ниски данъци,
а със защита на предприемачите, включително и чрез работеща правосъдна система, ниски нива на корупция, добра инфраструктура и други условия за правене на бизнес. Както и с непрекъснатото намаляване на дела на сивата икономика.
Към тези фактори български финансисти добавят още аргументи: не е добре данъците да се използват като инструмент за социална и друга политика. Добре е реформите в образованието и здравеопазването да предшестват промени в данъчната система, за да имат ефект и едната, и другата група мерки.
В документа на ОИСР експертите на организацията отбелязват още, че каквито и да било стъпки за промяна на данъчната политика трябва да се приложат само след като са осигурени ефективно събиране и харчене на данъчните постъпления. Те сочат като аргумент намаляването на дела на хората, които се осигуряват върху реалните си доходи, тъй като в момента според различни изследвания, цитирани в доклада, 49% от българите се осигуряват на минимален доход.
Симеон Дянков: Не бих препоръчал да следваме техните съвети, явно не познават Източна Европа
Експертите на ОИСР не са вникнали в особеностите на данъчните системи в Източна Европа. Не бих препоръчал да следваме техните съвети. Увеличаване на данък собственост и данък наследство са непопулярни мерки, които реално носят по-малко пари в бюджета. Прогресивното облагане води до по-висок дял сива икономика.
Румен Гълъбинов: Предложенията са разумни, акцизът върху горива, цигари и вредни емисии трябва да се повиши
Предложенията са разумни. Повишаването на ефективността на прилагането и събирането на всички видове данъци - от ДДС до данъка за собствеността, е необходимо. Това също е реформа, защото освен всичко друго реалният дял на сивата икономика у нас не е 20%, както се представя тук, а е 33% по данни на ЕК.
Увеличените бюджетни разходи трябва да бъдат финансирани чрез по-голяма ефективност в събирането на данъци. Данъците върху околната среда, в т.ч. акцизи върху горива и въглеродните сектори извън европейската система за търговия с емисии трябва да се увеличат, за да ограничат енергийната интензивност и намалят емисиите.
Милен Велчев: Ако някой социалист от ОИСР е решил да строи социализъм у нас, няма да се затичаме да му помагаме
Коментирали сме тази тема безкрайно и напоително. Ако някой социалист от ОИСР е решил да строи социализъм в България, това не означава, че трябва да се затичаме да му помагаме. Световната банка даде награда на Симеон Дянков за данъчната система, въведена от тройната коалиция. Нека ОИСР и Световната банка се разберат и тогава да мислим. Икономически погледнато, няма смисъл да се отказваме от косвените данъци и ниските преки данъци, за да притъпим и без това крехкия стимул за работа и икономическа активност, който съществува сега. А за данъците върху недвижимата собственост съм съгласен - твърде ниски са и могат да вървят нагоре, за да осигурят по-стабилен финансов фундамент на общинските финанси.
Любомир Дацов: Не е добре да се прави социална политика през данъчната система, това не работи
Още когато въведохме плоския данък, сме отчитали плюсовете и минусите, които има всяка система. Аз не вярвам, че е добре да се прави социална политика през данъците. Те трябва да останат на макрониво, където се избира модел на данъчна система - с широка база и ниска ставка или обратното в зависимост от това какъв тип икономика искаш да стимулираш - на предлагането, или на търсенето.
Моят личен опит показва, че ако се слиза до данъчната система за отстраняване на дисбаланси в политиката, това не работи. И ОИСР има изследвания, които показват, че боренето на подоходните неравенства с данъчна структура не е ефективно. Бих предпочел да се започне с реформи в образованието и здравеопазването, за да се гарантира достъп на всеки човек до тях, вместо с промени в данъчната система.
Що се отнася до данъците върху собствеността България е държавата в ЕС, в която тежестта им е една от най-ниските. По-ефективно би било, ако се започне с увеличаване на осигуровките и здравната вноска, но политиците избягват да говорят за това.