Басейновата дирекция в Благоевград даде  положително становище

Басейновата дирекция в Благоевград е дала положително становище за изграждане на магистрала “Струма” през Кресненското дефиле, личи от съобщение на ведомството, качено на сайта му. Според него прословутият лот 3.2 е допустим, тъй като е съвместим с Плана за управление на речните басейни. Но към разрешението са прикрепени няколко страници задължения, които инвеститорът трябва да спазва, докато се изготвят техническите проекти и после по време на строителството.

Разрешението е част от процедурата по утвърждаване на ОВОС-а на този участък и на практика

дава възможност за стартиране на строителството,

което трябва да започне всеки момент. За този участък от магистралата пътната агенция е пред сключване на договори с ГБС и “Грома Холд”, които бяха избрани с обществени поръчки още преди 2 години. Самите договори обаче не можеше да се сключат, защото вицепремиерът и екоминистър на четворната коалиция Борислав Сандов спря две от процедурите по утвърждаване, които зависеха от МОСВ. Пътната агенция обжалва и в края на 2022 г.

два различни състава на ВАС отмениха решенията на МОСВ

Възниква обаче нов проблем - докладът по ОВОС има срок на действие 5 години, които се навършват в края на май 2023 г. Ако дотогава строителството не започне, документът става невалиден и трябва да се прави нов, а това отнема години.

Преди два месеца служебният министър на регионалното развитие Иван Шишков каза пред “24 часа”, че се кани да издаде частични разрешителни за строеж през дефилето. Това се налагало, за да се спаси действащият ОВОС и не се наложи правенето на нов.

Другата причина била, че така или иначе

няма готови подробни устройствени планове за цялото трасе,

тъй като има още неотчуждени частни терени.

В петък от регионалното министерство и от пътната агенция коментираха лаконично, че когато имат какво конкретно да съобщят, ще го направят. Очакванията обаче са договорите със строителите да бъдат сключени и да се започне някакво строителство преди май.

Двата договора са на обща стойност 1,2 млрд. лв. с ДДС и финансирането е заложено в новата Оперативна програма “Транспортна свързаност”. Ако не се наложи ново забавяне на проекта, той би могъл да бъде завършен до края на 2027 г.