Днес ние предлагаме на потребителите всичко, което може да поискат от един телеком, казва главният изпълнителен директор
- Г-н Андреев, собственикът на Vivacom - United Group, обяви мащабна сделка за продажба на кулите си, включително тези в България. Какво означава това за абонатите ви и за компанията?
- Най-важното за нашите абонати е, че с тази сделка осигуряваме значителни средства за допълнителни инвестиции за развитие на иновативни продукти и висококачествени услуги в дългосрочен план. Телекомуникационните кули отдавна не са критична инфраструктура за операторите, затова тенденцията в световен мащаб, зададена от големите телекоми през последните години, е отделянето на тази пасивна инфраструктура. Следвайки този тренд, успяхме да реализираме много успешна сделка, приходите от която ще ни дадат възможност за ускорен бъдещ растеж на бизнеса.
- Откакто поехте ръководството, Vivacom направи редица инвестиции, представи и множество иновации на пазара. Как изглежда компанията днес?
- През последните близо две години ни липсваха предизвикателства, но в този период с подкрепата на United Group инвестирахме повече, отколкото в предходни периоди. Както обяви наскоро главният изпълнителен директор Виктория Боклаг, общата инвестиция на групата в България ще достигне 4,8 млрд. лева в следващите три години.
Това ни дава страхотни възможности за иновации, за допълнително развитие на 5G мобилната ни мрежа, на 10GIGA оптичната мрежа, на интерактивната тв платформа EON, а също и за подобряване на клиентското изживяване.
Лансирахме ключови иновации, които дадоха положителен тласък за развитие на целия сектор, като първите Unlimited планове, които осигуриха неограничени възможности за общуване, работа и забавление. Резултатите не закъсняха - увеличихме пазарните си дялове и станахме лидер на пазара на платена телевизия и интернет, а приходите на Vivacom през 2022 г. нараснаха с близо 9% на годишна база, което е над средните темпове на растеж на пазара.
Това показва, че пътят към успеха в телеком сектора минава задължително през мащабни инвестиции. Така се раждат иновациите, така Vivacom се наложи като компанията, която задава стандартите във всички сфери на индустрията - и резултатът е, че днес потребителите намират при нас всичко, което могат да поискат от един телеком. И все повече избират Vivacom.
- Преди две години обявихте най-голямата 5G мрежа в страната, възползват ли се потребителите от предимствата на мрежата от ново поколение?
- С масовото навлизане на 5G устройствата се увеличават и потребителите, които разчитат на предимствата на мрежата от пето поколение. Затова неслучайно най-голям дял от инвестициите на телекомите в световен мащаб са насочени към нея. До края на тази година се очаква 5G абонатите да достигнат 1 милиард в света, а до 2028 г. да надхвърлят 5 млрд. Тенденцията е очевидна. 5G стимулира растежа на всички мобилни данни и дава възможност за редица иновации за крайния потребител - такава е най-новата услуга, която предложихме само преди два месеца - 5G Home Internet.
Тя е перфектното решение за всеки, който има нужда от неограничен високоскоростен интернет за дома и висококачествена телевизия дори в райони, в които няма изградена оптична мрежа. Уникалното й предимство е комбинирането с тв платформата EON. Това е възможно благодарение на 5G мрежата на Vivacom - най-голямата в страната с покритие от близо 82% на населението. 5G свързаността ще продължи да бъде ключова за дигитализацията и ускорената трансформация в редица области - от медицина до образование. Вярвам, че не е далеч моментът, в който ще видим реализирани проекти от индустрия 4.0, базирани на 5G. В същото време изискванията за по-високи скорости продължават да нарастват, затова паралелно с 5G ще се развиват и оптичните мрежи.
- Продължавате да правите значителни инвестиции в разрастването на вашата оптична 10GIGA мрежа. Как оценяват потребителите нейното най-силно приложение?
- Оптичната 10GIGA мрежа е ключът към свръхбързия 10 Gbps интернет, който вече не е лукс, а все по-често е необходимост, затова аз съм много горд, че Vivacom първи стартира изграждането на такава мрежа в България. Още по-впечатляващи са темповете, с които я разраснахме - от 10 000 домакинства в столичния квартал “Младост” през 2020 г., днес тя покрива близо 500 000 домакинства в страната. Това 50-кратно разрастване само в рамките на две години е част от дългосрочната ни визия и продължаващи инвестиции за осигуряване на покритие в цялата страна. Целта ни е тази свръхмодерна технология да работи за хората, чиито очаквания за бързина и качество на връзката нарастват всеки ден. Затова предимствата на тази оптична мрежа са огромни и се оценяват високо.
- Конкуренцията на пазара на платена телевизия се увеличи през последните месеци. Вие какво правите тук, за да останете конкурентни?
- От лансирането й преди две години не сме спирали да инвестираме в развитието на нашата интерактивна тв платформа EON и вече отчитаме много добри резултати - над 600 000 потребители в цялата страна. Мисля, четези цифри говорят сами за себе. Така от иновация, която въведохме на българския пазар преди две години, днес EON се превръща в стандарт и предпочитана платформа за цялото семейство.
Това е благодарение на уникалната комбинация от над 200 канала, тв архив до 7 дни за всички канали, внушителна видеотека с над 15 хиляди заглавия, много високо качество на картината, възможност за гласово търсене, персонализирано съдържание на цели 5 профила, включително и детски, а също и спортен режим.
В допълнение EON Smart Box може да превърне телевизора в смарт, което позволява директно зареждане на множество игри и приложения. И не спираме да инвестираме в обогатяването й - до броени дни ще предложим нова глобална стрийминг платформа, чрез която клиентите на EON ще могат да присъстват виртуално на представления от Кралския театър в Лондон, операта в Сидни, Метрополитън опера в Ню Йорк и много други.
- Какво се случва в сферата на сателитните услуги на Vivacom?
- В началото на тази година получихме върхово признание - световната телепорт асоциация определи Vivacom за най-бързо развиващия се оператор на сателитни услуги за бизнес клиенти в целия свят. Влязохме и в групата на 20-те световни лидера в сектора.
- Наскоро спечелихте наградата на “Форбс” за СЕО на годината. Кое от всички изброени постижения считате, че беше решаващо за нея?
- Всяко едно от тях, но решаващият фактор според мен бе, че всички те заедно превърнаха Vivacom в абсолютен иноватор, който диктува тенденциите на българския пазар, и в единствения телеком, който предлага на едно място всичко необходимо за качествена и бърза свързаност, осигуряваща неограничени възможности за общуване и забавление.
С точните инвестиции и експертизата на екипа, приложена в условия на много предизвикателства и промени, съумяхме да покрием пълната гама от продукти и услуги, които някой може да поиска от един телеком. Затова наградата е признание за силния и смел екип на Vivacom, с който истински се гордея.
CV
Николай Андреев е главен изпълнителен директор на Vivacom. Телекомът е собственост на United Group с мажоритарен собственик BC Partners. Основателят и председател на групата - Драган Шолак, притежава значителен миноритарен дял, заедно с ръководството на компанията. ЕБВР също е миноритарен акционер. От края на 2021 г., когато Николай Андреев поема поста, до днес, телекомът отбелязва сериозен ръст в резултатите. Преди това Андреев работи в “Нова броудкастинг груп” в продължение на 12 г., включително като главен изпълнителен директор в последните 3 г. Носител е на наградите “CFO на годината” за 2014-а на EY/Forbes и “СЕО на годината” за 2023-а на Forbes.