Бездействието в Кресненското дефиле би забавило магистралата с още 10 години и наказано със санкции от ЕС
Ако не построим „Струма“, а започнем всички процедури от начало, протестиращите ще са много повече, защото магистралата я искат всички българи. Народът иска най-накрая да има свързаност между двете изградени части на магистралата и участъка в дефилето, който липсва и за който няма решение. Това каза по телевизия Евроком министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков. Той заяви, че всичко, което се случва около аутобана, е част от акцията на служебния кабинет да събуди „спящите“ магистрали. „Струма“ беше най-заспалата магистрала. Преди месец ние започнахме да укрепваме свлачищата при тунел „Железница“, които стоят от 2020 г., за да стане магистрала и да се ползва в частта до Симитли, което ще е факт до няколко месеца. Събудихме спящата магистрала и решихме да я завършим - законно и опазвайки природата“, отбеляза арх. Шишков. Той напомни факта, че освен „Тракия“ в страната нямахме проект за завършване на нито една магистрала, затова не бива да се губи никакво време.
„Ако не бяхме подписали договора за строителството на пътния възел при Кресна, щяхме да изгубим одобрената оценка за въздействие върху околната среда, която изтича в края на месец май, и така щяхме да върнем процедурите за строителство на АМ „Струма“ 3-4 години назад. Затова направихме така, че да не загубим нови 4 години, с което магистралата или скоростния път в дефилето да не се случат в следващите 10 години“, обясни регионалният министър. Той бе категоричен, че със започналото строителство на новите пътни връзки, които са част от проекта, не предопределя трасето на магистралата и напомни, че има три варианта за преминаване през дефилето. Кой от тях ще бъде избран ще е стане ясно след анализа на екологичните мерки, който тече в момента. „Всичко се докладва на инструмента Jaspers, който е към Европейската инвестиционна банка, защото част от финансирането за строителството ще се осигури от Европейската комисия“, подчерта арх. Шишков. Той напомни, че договорите за строителството на участъка, всички конкурси и търгове са направени далеч преди първите служебни кабинети.
„Ние подготвихме анекс, с който изрично е описано, че строителството може да започне само след одобрение на трасето и осигурено финансиране. Нямаше обаче как да започнем да строим пътния възел при Кресна без подписан договор. По този начин направихме необратим процеса за построяване на магистралата. A изборът на трасе ще се определи изцяло върху това, кое е най-щадящо за природата“, увери арх. Иван Шишков. Той припомни, че вариантите за преминаване през Кресненското дефиле са посочени преди много години, като проектът за две отдалечени трасета за различните посоки на движение е бил определен като най-екологичен. „Ето защо не прави чест на екологичните движения да протестират срещу мен, защото преди години се е стигнало до този вариант“, категоричен бе министърът.
Според него искането магистралата да бъде изцяло изнесена от дефилето, чрез строителство в планината не е най-екологичният вариант, но зад него стоят собственици на заведения по сегашния път, както и клубовете за рафтинг по река Струма, които не искат да им се пречи на бизнеса. Ето защо трябва добре да се прецени кое е по-щадящо природата – няколко заведения или две платна на магистрала в планината с целия шум и строителство. Министър Шишков допълни, че фирмите са избрани още през 2020 г., а не от сегашния служебен кабинет. „Ние на практика това наследихме и това правим. Действахме по единствения възможен начин, който има, за да спасим екологичната процедурата, потвърдена от съда. Другото означава да развалим търг, да платим неустойка, да не строим магистралата и да се върнем минус 4 години назад.
„Ако до 2029 г. не построим магистралата, ще трябва да върнем и много пари на ЕС, ако някой реши да си играе и да се шегува с процедури, само защото не му харесва дадена фирма“, отбеляза министърът на регионалното развитие и благоустройството. Той бе категоричен, че най-важни са животът на пътуващите и жителите на гр. Кресна, които търпят целия тежкотоварен трафик, и екологичните мерки, които ще кажат как да се построи магистралата. „За това е много важно да спасим процедурата, да я направим необратима. И точно това се явява основният проблем на протестиращите – че ще е необратимо. Аз не съм любител на всички решения на ГЕРБ, но със сигурност за Кресненското дефиле са направени много проучвания. Ако сега не бяхме издали разрешението за строеж, щеше да е безсмислено да започнем отначало. В момента не се нарушава закона, а това което правим, е в полза на обществото“, категоричен бе регионалният министър. В предаването той информира, че на заседание на Комисията по регионална политика в Народното събрание е запознал с фактите и депутатите от парламентарната група на ПП-ДБ, които в специална декларация поставиха 8 въпроса във връзка с подписаните договори и строителството в дефилето.
„В дефилето загинаха много хора. Изключително важно е максимално бързо да се приключи проблемът с магистралата. Да се приключи законово и да имаме цял аутобан. По същия начин се борим и за магистрала „Европа“, която започнахме да строим от София до Сливница само преди няколко дни, но там протести нямаше. Сега има нападки. Човек, за да напада някого, трябва да има основание“, каза още арх. Шишков.
По отношение на обвинения на протестиращи, че облагодетелства определени фирми, министърът коментира, че дори не знае кои са всички фирми изпълнители на „Струма“. „Направихме проверки, взимайки ядки от различни пътни отсечки, строени от различни фирми, за да знаем как да ги ремонтираме. С това показах ясно, че не искам да облагодетелствам една фирма и да крия друга. Всеки може да интерпретира нещата, както иска. Опитват се да те залеят с помия, да ти приписват неща, когато нарушиш нечии интереси. А аз наруших много интереси на фирмите, на които правя проверки. Имам обаче изключително сериозен мотив да работя. Да можеш да направиш нещо, за да обърнеш посоката, защото в години назад нещата са вършени по такъв начин, по който не трябва. Борбата е да докажем, че сега освен, че искаме строителството на магистрали да направим с по-висока скорост, но законово, целта ни е и да игнорираме всички установени нередности“ коментира накрая арх. Шишков.