На българска територия са завършени 56 км от общо 62,5 км трасе

На 1 февруари президентите на България и Сърбия – Румен Радев и Александър Вучич, участваха в церемонията по стартиране на проекта за изграждане на газовата връзка България-Сърбия. Проектът започна с доставката в началото на януари тази година на 5500 броя тръби с диаметър DN 700 заводски изолирани, необходими за изграждането на участъка от 62,5 км на българска територия. С церемонията се даде началото на същинското строителство на интерконектора България-Сърбия, който се реализира на българска територия от “Булгартрансгаз” ЕАД и обединението “Интернешънал Газ”, в което партньори са “Главболгарстрой” АД и “Главболгарстрой Интернешънал” АД. Благодарение на успешното сътрудничество с ръководството на българския газопреносен оператор “Булгартрансгаз” проектът ще се реализира в заложените срокове. Изпълнителят пое ангажимент газ да потече по тръбата преди началото на отоплителния сезон.

Изпълнението на проекта ще даде възможност за диверсификация на доставките на природен газ

за региона чрез осигуряване на нови източници и маршрути на доставка на природен газ. България ще получи достъп до източници на газ от Западна Европа по нов маршрут, а Сърбия до терминалите за втечнен природен газ и други алтернативни източници в региона. Изграждането на интерконектора ще позволи и газификацията на населени места по трасето и ще допринесе за намаляване на въглеродните емисии чрез замяна на използваните понастоящем твърди и течни горива с природен газ.

Капацитетът на газовата връзка ще бъде 1,8 млрд. куб. м на година с възможност за реверсивно подаване на газ.

Към днешна дата 97% от тръбите са заварени, трасето е положено в траншеята до 56-ия километър, остават 6 км, които са в планински терен, съобщи пред “24 часа” инж. Илия Карабаджаков, член от екипа на изпълнителя, който представи напредъка по проекта и разказа в детайли за спецификата на строителството.

“Навременните доставки на оборудването за проекта, както и натрупаната експертиза на екипа са основните предимства и причина за сериозния напредък в изграждането. Тъй като дейността ни се осъществява на открито, силно зависими сме от метеорологичните условия и характерните особености на терена.

Независимо от външните фактори екипът ни се справя, вярвам, на изключително високо ниво благодарение на опита си и добрата организация, която създадохме на терен. Очакванията от нас са големи и съм убеден, че ще ги оправдавам с навременната реализация на проекта.

Особени са и заварките, които правим – те се случват на терен, в обособени палатки. Ролята на заварчика не бива да бъде подценявана, защото от тези заварки зависи качеството на крайния продукт. Тръбите се заваряват извън траншеята, след което се полагат с тръбополагачи в изкопа. На ден се правят между 50 до 60, а понякога и до 100 заварки.

След заваряването всяко едно съединение се подлага на радиографичен контрол и при положително становище от лабораторията се пристъпва към изолирането му и полагането на участъка. Съединяването на отделните участъци се осъществява в изкопаната траншея.

Понякога се налага екипите да работят на смени, като изграждаме временно осветление на полосата. В момента на терен работят над 300 души, като разполагаме и с 30 технически ръководители за отделните строително – монтажни работи, които се изпълняват на обекта.”

Илия Карабаджаков разказва, че тръбите са били доставени у нас от Индия още в началото на януари.

По думите му те са изключително качествени, с добра заваряемост и заводско нанесено вътрешно и външно покритие. “Заводът в Индия е много голям, а качеството и контролът и безопасност са на европейско ниво.”

Теренът в района на Софийското поле е предизвикателен. Интерконекторът трябва да премине под автомобилна и жп инфраструктура, под водни препятствия и скални образувания. Съоръжението преминава през различни обекти по безизкопен метод с хоризонтални сондажи, пример за това е пресичането на жп линия. В този случай теренът не се разкопава, а със специална машина се прекарва обсадна тръба, която се набива и в нея след това влиза газопроводната. По този начин се преминава и два пъти магистрала “Европа” – в началото на Сливница и преди Калотина, софийският околовръстен път, пътят за Петрохан, както и общински автомобилни пътища.

При преминаване на река се прави хоризонтално сондиране - машина избутва метални щанги, които пробиват със специална глава, след това се уширява с различни по диаметър глави, докато през тунела стане възможно преминаването на тръбата. Стандартните изкопи са 2,5 метра, дълбочината при водни препятствия е 7 метра.

Също толкова трудно е и скалното сондиране - пробиването на скали и прокарването на тръба в тях. Тук от съществено значение е точният пилотен сондаж и първото преминаване, което в конкретния случай е с диаметър 13 см. Точността се постига с GPS уреди. За този обект скалните преминавания са две. Единият сондаж вече е факт, а по другия се работи усилено.

В хода на строителството предизвикателствата са големи,

това е и причината изпълнителят на проекта да потърси мнение от международни експерти от американската компания “Халибартън” във връзка с водните препятствия по трасето, тъй като ключова роля за преминаването на тръбата играе почвата.

В работата си инж. Карабаджаков следва свой принцип - ако нещо вече е направено някъде от някого, значи и той може да го постигне с екипа си.

Заедно с газопровода се изграждат и оптична кабелна линия, кaкто и две станции за очистване на газопровода - при Нови Искър и Калотина, кранови възли, две автоматични газоразпределителни станции – при Сливница и Драгоман за снабдяване на двете населени места с природен газ, както и град Годеч.

Търговското измерване на количествата, подавани от и към Сърбия, ще става чрез газоизмервателна станция при Калотина, на която площадка ще бъде ситуирана и станцията за очистване на газопровода.

“Имаме дългогодишен опит, собствена база с тясно специализирана техника и най-важното – отлично обучени кадри, тъй като работата по газови обекти изисква висока експертиза”, допълни инж. Карабаджаков.

Участъкът на територията на Сърбия е дълъг 108 км, трасето минава през планински район, а изпълнител е обединение от четири дружества, в което участва австрийската компания “Хабау”.