Съветът на Европейския съюз отказа да затегне целите за намаляване на вредните емисии, отделяни от автомобили и микробуси, предпочитайки да запази съществуващите разпоредби. Това се посочва в прессъобщение на Съвета на ЕС, разпространено днес и цитирано от ДПА и Ройтерс.
Първоначалните по-строги предложения на Европейската комисия за нови екологични цели за превозни средства бяха отхвърлени, след като осем страни, сред които Франция и Италия, обявиха, че промените могат да отклонят инвестиции от европейска автомобилна индустрия.
Комисията предложи по-строги мерки с аргумента, че замърсяването на въздуха води до повече от 300 000 преждевременни смъртни случаи годишно само в рамките на ЕС.
Пристигайки на срещата на министрите от Съюза, чешкият министър на транспорта Мартин Купка предупреди за възможното отрицателно въздействие, което предложението на Комисията може да има върху конкурентоспособността на европейската автомобилна индустрия и "върху достъпната мобилност за обикновените хора".
Испания, която е ротационен председател на Европейския съюз, представи компромисен текст, по който Съветът на ЕС постигна съгласие.
Сега Съветът, Европейският парламент и Европейската комисия трябва да договорят окончателно споразумение относно новите регламенти, предаде БТА.
Германия обаче се надяваше на въвеждане на по-строги цели. Свен Гиголд, държавният секретар на Федералното министерство за икономика и дейности по климата, критикува предложението на ЕК, като го определи като недостатъчно амбициозно.
Берлин също така не получи достатъчна подкрепа от другите членки на ЕС за въвеждането на изключение за синтетични, или т. нар. е-горива.
Страните от ЕС обаче биха могли да се споразумеят за първи път за регулиране на емисиите, които не представляват отработени газове, като частици от спирачки и гуми, както и за по-ниски граници на емисиите за автобуси и камиони, се посочва в прессъобщението.
Електрическите превозни средства, които са предразположени към емисиите на неотработени газове заради по-голямото си тегло, също трябва да бъдат обхванати от новите правила.
Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA) оприличи най-новия ход на ЕС като "стъпка в правилната посока".
Предстои страните членки да започнат преговори с Европейския парламент относно детайлите по новото законодателство.