Още през август премиерът Николай Денков заяви, че споразумението крие сериозни рискове за нас

Европейската комисия проверява “Булгаргаз” за споразумението с турската държавна компания “Боташ”. То предвижда ползване на петте терминала за втечнен газ на Турция и на мрежата ѝ за доставка на 1,5 млрд. куб. м на година срещу възможност “Боташ” да пренася газ през България.

В петък говорител на ЕК заяви, че комисията наблюдава много внимателно този въпрос, за да следи за спазването на европейските правила за пазара на енергия. В случай на нарушаване на антитръстовите правила, ЕК нямало да се поколебае да вземе мерки.

Споразумението с “Боташ” беше подписано на 3 януари тази година по време на служебния кабинет на Гълъб Донев. Тогава от правителството заявиха, че това е голям пробив, а с договорката се гарантират алтернативни доставки за България.

Брюксел обаче има притеснения, че

страната ни може да се използва за

засилване на доставките на руски газ за Европа

заради ангажимента на “Булгаргаз” да действа като агент на “Боташ” и да резервира от негово име капацитет в българската преносна мрежа.

ЕК иска изчерпателен списък с документи, както и информация, свързана със споразумения за доставка с турската компания, и за резервациите на капацитет. България трябва да даде информация и за вече подписани договори или в процес на преговори, при които “Булгаргаз” може да действа като изключителен агент или дистрибутор за доставка на газ в България или другаде в ЕС. Посочва се, че е възможно “Булгаргаз” да е единствената базирана в ЕС компания с достъп до природен газ през турската инфраструктура.

От “Булгаргаз” потвърдиха за проверката, но посочват, че става въпрос за доставките на газ изобщо.

Периодът обхващал

последните няколко години,

а поисканата информация е за отношенията с доставчици и партньори. “Булгаргаз” подготвя и ще предостави информацията в договорения с ЕК срок, съобщиха от компанията.

В средата на януари тази година при обсъждане на визията за развитие на енергетиката президентът Румен Радев каза, че шефката на ЕС Урсула фон дер Лайен е поздравила България за това споразумение. Никоя друга компания и до момента няма достъп до турските терминали и газовата мрежа, каза още Радев. Това отваряло нови, немислими до момента перспективи за сътрудничество.

Споразумението беше постигнато и след разговори на Радев с турския президент Реджеп Ердоган. А бившият енергиен министър Румен Христов, който подписа споразумението, е казвал, че са убедили “Боташ”, че има сигурност и може да продават и да транспортират газ през България. В петък Христов заяви, че съмненията на ЕК сега били породени от наложените преди дни допълнителни такси върху транзита на газ.

“ЕК видя в България една агресивна политика към други европейски държави, опит за облагодетелстване от стратегическа инфраструктура, който не е оправдан и не е правно обоснован. Договорът с “Боташ” вече е проверен”, заяви Христов в “Денят започва”.

Съмнения, че договорът с “Боташ” е неизгоден за България, се появиха след съставянето на новия кабинет. Посочваше се, че страната ни ще плати 3,5 млрд. лв., независимо дали ползва или не газ.

Премиерът Николай Денков

заяви през август, че споразумението

крие сериозни рискове заради

дългия срок - 13 години

Освен това имало неизгодни финансови ангажименти. Това, което се опитваме да направим, е да минимизираме рисковете, каза Денков. А от Министерството на енергетиката посочват, че споразумение е насочващ документ, а за сключване на конкретния договор се водят преговори между “Булгаргаз”, “Булгартрансгаз” и “Боташ”, които още не са финализирани.

За какво се разбрахме

с Анкара

Споразумението е за 13 г. и дава възможност за доставка на 1,5 млрд. куб. м газ на година през петте терминала и мрежата на Турция. Вместо това “Боташ” ще може да транспортира газ към Европа. Газът влиза при входната точка Странджа - Малкочлар, през която се транзитираше руският газ по Трансбалканския газопровод към Истанбул. След пускането на “Турски поток” и на “Балкански поток” с входна точка “Странджа 2” тя вече е натоварена.

Достъпът до петте терминала на Турция бе договорен, след като България имаше само една възможност за разтоварване на танкери, които транспортираха купен втечнен газ. И това беше терминалът при гръцкия остров Ревитуса, на който обикновено нямаше слотове.

Капацитетът на входа на България е 4 млрд. куб. м. Експерти са коментирали, че при търговски интерес от “Боташ” той може да се увеличи на 6 млрд. Като се приспаднат 1,5 млрд. куб. м за българския пазар, остава възможност за транспортиране на други 4,5 млрд. куб. м.

Румъния и Унгария

също подписаха

На 20 август “Боташ” и унгарската държавна енергийна компания “Ем Ви Ем Си Енърджи" подписаха споразумение за доставки на газ от Турция. Те се очаква да започнат от следващата година, а споразумението включва използването на турската инфраструктура за втечнен природен газ и съоръженията за съхранение на природен газ на двете страни.

На 27 септември от “Боташ” съобщиха, че са подписали споразумение и с румънската петролна компания OMV Petrom за доставка на до 4 млн. куб. м природен газ на ден в Румъния от 1 октомври.

А “Булгаргаз” вече проведе търг за доставка на втечнен газ до турските терминали през 2024 г. Условията на процедурата бяха обявени на 9 октомври, заявленията за интерес се подаваха до 22 часа на 15 октомври. На следващия ден участниците са били уведомени за подаване на обвързващи оферти, които трябваше да са налични до 22 часа на 19 октомври. Така че в момента вероятно тече оценка на въпросните обвързващи оферти.

Единствено сигурни за “Булгаргаз” са 1 млрд. куб. метра азерски газ по дългосрочен договор. 

Газът от “Боташ” влиза при входната точка Странджа-Малкочлар.
Газът от “Боташ” влиза при входната точка Странджа-Малкочлар.