Цените за Коледа няма да са по-високи от миналата година, даже ще са по-ниски, обяви Владимир Иванов, председател на Държавната комисия по стоковите борси и тържища, по БНТ.
Затова по думите му декември вероятно ще е по-евтин от 2022 г., тъй като за разлика от миналата година в момента пазарът е стабилизиран и няма очаквания за резки промени на цените. Така е и в световен мащаб.
При варивата и захарта повече от 20 дни има задържане на цените. Единствено пилешкото месо се е изменило спрямо миналата година и цената му е по-висока. Свинското обаче е на същата цена. Олиото и маслото отбелязват намаление, сиренето и млечните продукти задържат цените.
Плодовете и зеленчуците са на по-високи цени, които се дължат на лошата реколта, обясни Владимир Иванов и допълни, че по-високи са цените на картофите и лука, но ще се задържат, т.е. се очаква да спрат да растат.
Цените са стабилни спрямо 2022 г., но спрямо 2021 г. показват покачване с 33%. Причината е, че оттогава се натрупват няколко кризи - енергийна, здравна заради ковид, войната. Всичко това размести цените и светът вече не е същият, обясни Владимир Иванов. Всъщност най-малко е увеличението при храните, тъй като при тях е най-мощната конкурентна среда, затова и промяната в цените е най-малка. Но във всички останали сфери увеличението спрямо 2021 г. е доста осезаемо. Добрата новина е, че цените ще се задържат, тъй като и в световен мащаб няма очаквания за резки промени.
Всички тези цени ще станат прозрачни за хората с програмата "Достъпно за вас", която трябва да заработи от 15 ноември. Според нея всеки търговец, който се включи, ще намали цените на определен брой продукти. Идеята е това да са поне 50 стоки, които ще циркулират по различни търговски обекти.
Програмата е по френския модел, според който за определен брой продукти се приемат конкретни цени за дълго време. Във френската "кошница" с продукти влизат не само храни, а и прах за пране примерно, обясни Владимир Иванов.
По думите му мярката няма юридическа стойност, а психологическа, тъй като ще има определени гаранции, че стоката няма да е дубликат. Тя е същевременно социална мярка, но и ще повиши потребителската култура и така гражданите няма да участват в некоректни търговски практики и няма да плащат по-скъпо. Тази мярка защитава и репутацията на търговските обекти.