Все още вървят проверките, за да се види какво точно и как се е случвало около плащането на България за руския петрол. Когато имаме вертикално интегрирани компании, каквато е „Лукойл“, които контролират цялата верига на доставки, можем да имаме така нареченото трансферно ценообразуване, което е принципен проблем в такъв тип оператори. Това коментира в „Тази сутрин“ по бТВ министърът на икономиката и индустрията Богдан Богданов.
„Най-важното в момента в този процес е да гарантираме цените на горивата в България. Наблюдаваме ги ежедневно, те са най-добрите в сравнение с държавите в ЕС. Дизелът е на най-добра жена, а бензинът е на второ място“, посочи още той.
„Има трансферно ценообразуване на ниво рафинерия и на ниво бизнес. В момента има текат проверки. Ако има търговски нарушения, икономическият оператор трябва да си понесе последствията“, обясни министърът.
„И към момента се внася руски петрол, но точните цени се виждат впоследствие, след като имаме и конкретните данни от агенция „Митници“ и от НАП. Руският петрол в момента е около 75%“, заяви още той и допълни, че около 400 млн. лева се очакват от данъци.
„Дерогацията има една единствена причина – България да се освободи от зависимост, която сме имали пред последните 15 години. Ние трябваше да използваме периода на дерогацията, за да изградим капацитет и да позволим рафинерията да работи, и то на максимален капацитет, и да имаме горива на добри цени. Каква работа е свършена през тази година, е под въпрос. Активно се работеше през последните 4 месеца“, посочи министър Богданов.
Според него България е по подготвена от гледна точка на експерти, план и график и сътресения не се очакват.
Министър Богданов коментира и бюджета за 2024 г.
„Смятаме, че това е един от най-добрите бюджети, които е правен през последните години – от гледна точка на инвестиции и ръст на икономиката ни“, посочи той. Министърът уточни, че не България, а ЕС въвежда корпоративния данък от 15%.