Доставчиците на части и възли ще останат в миналото
Когато Уанг Чуанфу основа малката си компания за батерии в Шенжен, улиците на Китай все още гъмжат от автомобили с двигатели без екологични норми и най-вече от хиляди велосипеди. Почти 30 години по-късно все повече и повече електрически коли се движат из улиците на градовете в многолюдната държава. Много от тях имат лого с три букви: BYD.
Първоначално компанията произвежда батерии за мобилни телефони, но южнокитайската компания е в автомобилния бизнес от 2003 г. и сега се е превърнала в най-големия производител на електромобили на най-важния автомобилен пазар в света.
С повече от 520 000 продадени електрически коли
през четвъртото тримесечие на 2023 г. групата на Уанг дори измести американския лидер Tesla от трона му в световен мащаб.
Новината смая индустрията. Пионерът на електрическите автомобили в САЩ под ръководството на Илон Мъск е продал 484 507 на крайни клиенти през 2023-а. На вътрешния пазар в САЩ, където BYD не е представена заради високите вносни мита, Tesla остава номер 1 при колите на ток.
Какво стои зад успеха на BYD? Марката сама произвежда много части и продава своите модели евтино в различни сегменти, като по този начин достига до много клиенти. Tesla и други производители на електрически автомобили, от друга страна, се опитаха да привлекат клиенти чрез скъпата премиум гама. Тези марки
не искаха да навлязат в средния и по-нисък сегмент,
защото ценовата конкуренция там е много висока, казва експертът Жонг Ши. BYD обаче стартира там и е единствената марка, която може да покрие напълно тези сегменти. В Китай например BYD предлага нови автомобили на цени от около 10 000 евро.
Важно предимство са батериите - най-скъпият самостоятелен компонент в електрическия автомобил. Тъй като базираната в Шенжен компания сама ги произвежда, поддържа контрол върху разходите, защото другите компании трябва да разчитат на доставчици.
“Собствените батерии на BYD са по-добри от тези на всички конкуренти, цената е по-ниска и качеството не е лошо”, казва китайският експерт.
Други също се опитват да създават батерии сами, но BYD има предимство. Сред клиентите на батерии BYD са Tesla и Toyota. Субсидиите на Пекин за индустрията също помагат на BYD да спести данъци, да купува изгодно земя и да наема евтина работна ръка.
Новите конкуренти са технологичните компании. Xiaomi и Huawei създадоха свои собствени модели електрически автомобили или в случая с Huawei марка чрез сътрудничество с други компании. Според експерта от индустрията Фердинанд Дуденхьофер днешните автомобилни компании биха могли да се превърнат в чисти производители на автомобили, които само сглобяват превозни средства, докато софтуерът, важен за автомобила, ще идва от технологичните компании. “Изглежда, сме свидетели на най-голямата трансформация в индустрията", смята Дуденхьофер.
Най-големият производител на автомобили в Европа - Volkswagen, също усеща ефекта от BYD, който разтърси китайския пазар с ниски цени. Десетилетия наред Волфсбург бе лидер в Китай. Тази година BYD изпревари германците с бързия си растеж и VW трябваше значително да намали цените на модела ID.3, за да увеличи продажбите. В момента ID.3 се предлага в Китай за около 20 800 евро. В Германия базовата версия на автомобила струва около 40 000 евро.
Само Китай обаче не е достатъчен
за компанията BYD, чиято абревиатура означава Build Your Dreams. Миналата седмица BYD Explorer No. 1 отплава. Товарният кораб, собственост на BYD, акостира в Шенжен, за да натовари 7000 автомобила и да ги откара до Европа.
В Германия досега почти няма коли BYD. 3438 автомобила BYD са били регистрирани от януари до ноември 2023 г. от общо почти 470 000 електрически коли през този период.
Преди няколко дни BYD обяви,
че ще подкрепи европейското първенство по футбол
през тази година в Германия като партньор за мобилност. Китайците наследяват като спонсор именно Volkswagen.
Освен това BYD, подобно на Volkswagen в Китай, ще премести част от производството си в Европа. В момента китайците строят фабрика в Унгария, която може да отвори вратата към пазара на ЕС.