За Международната агенция по енергетика кросоувърите също са голям проблем, харчели с 20 процента повече
Международната агенция по енергетика (МАЕ) иска да сложи край на господството на SUV моделите.
Кросоувърите остават най-популярните, като в Европа вече представляват повече от половината от продажбите на нови автомобили. За Международната агенция по енергетика това е проблем и трябва да сложи край на този вид коли, които консумират твърде много енергия.
В последно време джиповете са атакувани от различни институции и организации за това, че са твърде големи на пътя и не се побират в местата за паркиране, че са твърде тежки и следователно твърде опасни в случай на сблъсък за другите коли, пешеходци или колоездачи, а също така са и твърде лакоми за гориво.
Отминаха дните, когато бяха възхвалявани техните достойнства,
а именно висока позиция на водача, предлагаща по-добра видимост, по-голяма сигурност зад волана и за мнозина по-спокойно шофиране.
В новите реалности SUV моделите се превръщат в проблем. Това поне е мнението на директора на Международната енергийна агенция Фатих Бирол в интервю за вестник Les Echos. Организацията отбелязва, че
джиповете вече представляват почти половината от продадените автомобили в света
(48% през 2023 г.), докато в Европа те дори са преминали границата от 50%. Специалистите също така са загрижени и за тези високи нива на продажби (общо 40 милиона автомобила през миналата година).
Според агенцията по енергетика кросоувърите оставят дълбок отпечатък върху околната среда. Организацията посочва, че те отделят 20% повече CO2 от седаните главно поради по-голямото си тегло (средно +300 кг), както и недобра аеродинамика.
МАЕ предполага, че SUV автомобилите представляват петият световен източник на емисии на CO2 - един милиард тона парникови газове, изпускани в атмосферата всяка година. Това е колкото са всички емисии на Япония за година. Специалистите изчисляват, че SUV моделите значително отслабват напредъка, постигнат от електрификацията на глобалния автомобилен парк.
Все пак трябва да се подчертае, че проблемът с джиповете не е еднакъв навсякъде. Всъщност
те са много по-големи в Северна Америка,
където тежат между 1,5 и 2,7 тона. Това не е така в Европа, където тази категория автомобили е по-компактна.
На Стария континент един SUV тежи средно 1,5 тона.
Агенцията по енергетика е съгласна със становището на организацията Transport&Environment (T&E). В наскоро публикуван доклад неправителствената организация подчертава все по-проблемната маса на автомобилите, като показва, че през последните 5 години широчината на автомобилите се е увеличила средно с 1 см на година (средно 180,3 см през първото полугодие от 2023 г., в сравнение със 177,8 cм през 2018 г.). И тенденцията е още по-забележима сред големите SUV автомобили.
“Като се имат предвид тенденциите, властите трябва да предприемат мерки за преминаване към повече регулации. Това може да бъде под формата на различен данъчен режим или по-високи ставки за паркиране”, казва Фатих Бирол, който призовава за въвеждане на данък, базиран на теглото.
В някои страни като Норвегия, Ирландия и Франция вече е въведено по-високо данъчно облагане за по-тежки автомобили. Само дето теглото на превозното средство не зависи само от неговия размер. Електрическите коли трябва да носят батерии точно както плъгин хибридите.
Париж вдигна три пъти таксите за паркиране,
включително и на джиповете на ток.
Градската администрация се бори за по-малък автомобилен трафик от години. Сега потърпевши ще са собствениците на SUV моделите. В референдум сред гражданите на френската столица мнозинството гласува в подкрепа на утрояването на таксите за паркиране на автомобилите с висока проходимост.
Според предварителните резултати 54,6% са гласували в подкрепа на повишени такси за паркиране на големите кросоувъри. Избирателната активност е била около 5,7% от регистрираните гласоподаватели в Париж, или около 80 000 души.
Така градската администрация прокара плана си
да таксува 18 евро вместо обичайните 6 евро за един час
паркиране за джипове и други по-тежки и обемисти коли в центъра и 12 евро вместо 4 евро в покрайнините на Париж. С новите тарифи за шест часа паркиране в центъра ще трябва да платите 225 евро вместо досегашните 75 евро. Новата наредба трябва да влезе в сила от 1 септември.
Инициативата, която е част от продължаващите усилия на Париж да се превърне в по-благоприятен за велосипедистите град, има за цел да обезкуражи използването на “обемисти, замърсяващи” автомобили. Това решение идва по-малко от година след гласуването за забрана на електрическите скутери.
Новата тарифа за паркиране ще се прилага и за електрически автомобили с тегло 2 тона или повече.
Под ръководството на кметицата Ан Идалго Париж е претърпял значителни промени, като от 2020 г. насам са създадени 84 км велосипедни алеи.