Главният изпълнителен директор на Groupe Renault Лука де Мео призова страните от ЕС да си сътрудничат за справяне с дисбаланса в конкуренцията с Китай и САЩ, за да осигурят бъдещето на автомобилната индустрия в Европа, подобно на това, което беше направено в случая със самолетния гигант Airbus.
"Виждаме нарастващи признаци на слабост, които могат да бъдат причина за истинско безпокойство, ако не се направи нищо", написа де Мео в обширно публично писмо в навечерието на изборите за Европейски парламент от 6 до 9 юни.
Де Мео е и президент на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA), но публикува писмото на няколко езика като ръководител на Renault Group. Сред предложенията си Де Мео казва, че Европа трябва да ускори темпа на замяна на по-старите коли с по-нови, по-чисти, като използва специален фонд през следващото десетилетие. Фондът би могъл да преразпределя ресурси в Европа въз основа на капацитета на всяка страна и чрез нови стимули за електрическите коли. Това може да доведе до спестяване на един милион тона CO2 до 2030 г.
Автомобилният сектор в Европа е подложен на натиск от много страни, каза той, включително преминаването към софтуерно дефинирани превозни средства, увеличаване на регулациите, необходимостта от инвестиране в нови технологии, променливи цени на суровини като литий и преквалификация на работната сила, за да се избегне масовата безработица.
"Китай управлява, САЩ стимулира, а Европа регулира", написа италианецът, като наблегна на стария проблем на Европейския съюз, т.е. твърде много норми и регулации.
Сред предложенията на Де Мео е подкрепа за производството на малки, достъпни автомобили, което според него може да създаде нови 10 000 работни места.
"Виждаме нарастващи признаци на слабост, които биха могли да бъдат причина за истинско безпокойство, ако не се направи нищо", твърди в публичното писмо изпълнителният директор на Renault Лука де Мео. Де Мео подчертава в писмото, че центърът на тежестта в автомобилната индустрия се е изместил към Азия, където се произвеждат около 52 процента от всички автомобили, продадени в региона, в сравнение с 20 процента в Европа и 24 процента в Северна и Латинска Америка. В резултат на подкрепата на Пекин за производството на електрически автомобили, както и на размера на вътрешния пазар на Китай, износът за Европа се е увеличил пет пъти от 2017 г. насам, а общият търговски дефицит между Европа и Китай вече е 400 милиарда евро.
Китайските производители на автомобили имат предимство в цената на типичен компактен автомобил от 6000 до 7000 евро, казва Де Мео, което е около 25 процента от продажната цена. Причините са много по-ниските разходи за енергия и труд. Вече марката MG на SAIC е увеличила общите продажби до над 200 000 годишно в Европа с линия от бюджетни електрически превозни средства, плъгин хибриди и бензинови модели. BYD, която се конкурира с Tesla в глобалните продажби на електромобили, планира фабрика в Унгария.
Европейската комисия проучва дали стимулите и подкрепата на Китай за производството на електрически превозни средства са нелоялна конкуренция, като потенциалните мерки включват наказателни тарифи. Франция вече изключи колите, произведени в Китай, от своите стимули за електрически превозни средства – включително Dacia Spring.