„Кауфланд България" е спасила от изхвърляне на боклука 11 млн. броя или килограма храни най-вече чрез системата си за намаление на цените, при която наближаващия за изтичане срок на годност води до намаления, които са от 40% и стигат до 99% от стойността. Това съобщи изпълнителният директор на „Кауфланд България" Иван Чернев при представянето на новия глобален доклад на ООН за хранителните отпадъци.
Целта на Шварц групата, част от която е и „Кауфланд", е до 2030 г. количествата храна, които се озовават на боклука, да намалеят с още 50% в сравнение с 2018 г., каза той.
През 2022 г. в световен мащаб на боклука са отишли 1 милиард тона храни, докато в същото време 700 милиона души гладуват, каза Дарина Георгиева, изпълнителен директор на Българската мрежа за глобалния договор на ООН.
60% от тези храни са били изхвърлени от домакинствата, на ресторантите и другите фирми, занимаващи се с приготвяне на храна, се дължат 28% от тези количества, а на ритейла – 12%. На практика 17% от всички произведени храни се озовават на боклука заедно с всички ресурси и усилия, които са били необходими за тях, каза Георгиева.
В доклада на ООН се казва, че в урбанизираните територии се изхърлят повече храни, отколкото другаде, както и че в по-топлите страни количествата отпадъци от храни са по-големи отколкото в северните.
В България количеството похабена храна е 478 хиляди тона, т.е. се падат по 68 кг на човек годишно. Това все пак е намаление спрямо 88 кг на човек от предходната година, каза Георгиева.
„Кауфланд" разполага с няколко системи за предотвратяване на похабяването на храна. Едната е чрез смарт системата „Auto Dispo", която помага на търговската верига да прогнозира и планира точните количества стоки, които да поръчва.
За да се скъси времето за доставка, се работи предимно с местни доставчици. Роля играят и правилното опаковане и прецизното радпределение на количествата стоки между филиалите.
„Кауфланд" разполага с автоматизирана система за проследяване на срока на годност на стоките, която не допуска такива стоки до регалите. Когато някоя стока наближи края на срока на годност, тя се пуска на специално обозначени щандове с голямо намаление.
Ако все пак се види, че тази храна не може да се продаде, тя се дарява. За тази цел веригата работи с хранителната банка „Верният настойник", която от 2019 г. стартира кампания за даряване на храни директно на бедни семейства, а не чрез институции. По този начин през миналата година са оползотворени над 4 тона хранителни продукти, каза Николай Николов от сдружение „Верният настойник".
„Кауфланд България" подпомага и детската образователна кампания „Мястото на храната не е на боклука". В София тази кампания вече обхванала 4 хиляди ученика и навлиза и в детските градини.
Последния етап на храните, които не могат нито да се продадат, нито да се дарят и са от изцяло биологичен произход, е да се дадат на общинската инсталация за биоразградими отпадъци Хан Богров, каза Иван Чернев.