В министерството чакат отговор от ЕК за смяна на типа композиции, за да бъдат произведени в срок
Испанската компания “Талго” е подала жалба в КЗК срещу решението на министъра на транспорта Георги Гвоздейков за прекратяване на поръчката за доставка на 20 влака за дълги разстояния и скорост от 200 км в час. Стойността им е 1,2 млрд. лв. Това става ясно от публикация на сайта на антимонополната комисия от четвъртък. Комисията е образувала производство.
Решението на министъра е от 17 април. С него той отстранява “Талго” от преговорите и понеже тя беше единствената компания, процедурата се прекратява.
В същия ден е публикуван и протокол от преговорите с испанците, които са били на 5 април. От него става ясно, че двете страни не са успели да се договорят за сроковете. Испанците оферират 59 месеца за доставка на последния влак, докато в обявлението на министерството са 33.
Първата поръчка за тези влакове всъщност бе пусната на 30 август 2023 г. и прекратена на 12 декември същата година. Мотивите бяха, че подадените тогава оферти не отговарят на техническата спецификация.
Премина се към процедура по договаряне с покани до испанската “Талго” и китайската CRRC QINGDAO SIFANG. Това стана с нова процедура, обявена на 4 януари 2024 г. Тогава китайската компания оттегля офертата си, като посочва, че има проверка от страна на ЕК дали ползва държавно подпомагане.
Така се продължи само с испанците. Причината за неотстъпчивостта на министерството на транспорта за сроковете е, че финансирането от 1,2 млрд. лв. е по плана за възстановяване, който приключва в средата на 2026 г. Поне засега няма индикации за удължаване. Това означава, че парите може да бъдат загубени, ако влаковете не са произведени дотогава.
С обжалването на испанците срокът за производството на тези нови влакове става все по-проблематичен, защото ще се чака произнасяне на КЗК, преди да се обяви нова процедура.
Министерството е отправило запитване до ЕК за смяна на типа влакове, които да бъдат произведени по-бързо. За това ново развитие съобщи министър Гвоздейков в интервю за “24 часа”. Неофициално се казва, че Брюксел няма възражения, но се чака официален отговор.