Четири явявания на изпитите за книжка за 6 месеца. Сред това - нов курс, предвиждат промени в наредба

Крайно време е да си признаем, че трябва да спрем да говорим как да постигнем резултати в пътната безопасност, а да действаме и да си признаем кой е основния проблем. А той е, че нашето общество не иска да си признае, че основният ангажимент е на хората, на участниците в това движение. Докато не осъзнаем, че трябва да сме най-отговорния начин и да сме възпитани на пътя все ще се събираме в такива зали без ефект. Трябва да започнем от децата - в семействата, в училището, в университета. Автомобилите са част от всекидневието ни, всеки втори е шофьор. С тези думи министърът на транспорта Георги Гвоздейков отвори дебата за безопасността на движението, нов етап от националната кампания на "24 часа" "Карай умно - стигни жив". Тя е организирана в партньорство с Министерството на транспорта и съобщенията и "Булстрад".

В нея се включиха още Димитър Недялков, ресорен зам.-министър на транспорта, Росен Рапчев, председател на държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата", комисар Димитър Мичев - началник на отдел "Пътна полиция" в Главна дирекция "Национална полиция" Дина Цоневска - главен експерт в АПИ, Борислав Муеров, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", комисар Николай Крушарски - началник на отдел "Пътна полиция" в  Столична дирекция на вътрешните работи - за София, Нинелла Върбанова, Петя Иванова и Николина Петкова от сдружение "Ангели на пътя", както и представители на браншови организации.

Министърът даде пример със собствения си живот  и шофьорска практика.

"Дълги години съм се занимавал с автомобилен спорт стигнах високи нива. Тогава бях млад, не съм разсъждавал по този начин.  Правих ремонт на двигателя във Франция, влизайки от Германия във Франция видях колона от автомобили и  ми се стори, че се движат бавно и започнах да изпреварвам.  Видях, че съм само аз, действително видях, че те карат умно, а причината съм аз. Тогава намерих разликата и видях, че основната причина да сме водещи в Европа по пътно-транспортните произшествия е, че нарушаваме. Ако ние не си го признаем и когато  осъзнаем и сме много по-отговорни на пътя, ще видим как ще променя и самата система. Министърът даде още един пример. Каза, че заради това, че е бил  автомобилен състезател, може би хората си представят, че е луд човек. "Нищо подобно. Автомобилът, с който  се състезавах не можеше да вдигне повече от 160 км, в нормалния си живот карам автомобил с високи скорости, но никога не съм си позволявал да карам повече от 140 км, напоследък карам със 130 км в час. Защо го правя: автомобилът ми гори с 1 литър гориво по-малко, опазвам околната среда, а стигам по същото време. В рали спорта не се печели от даване на газ, а от постоянната скорост. Няма смисъл от високата скорост и безразсъдното каране. Ние си мислим, че можем да управляваме автомобила по всяко време, но сигурно в  България има 20 човека, които могат да го подчинят", каза  Гвоздейков. 

Министърът продължи с промените, които ведомството му предлага в наредбите са обучението и изпитите. И една от най-важните - таван за изпитите за шофьорска книжка. " В момента няма такъв, сега се явяваш безкрайно на изпити. Предлагаме максимум 4 пъти за 6 месеца, ако кандидат шофьорът не се справи,  връщат отново на подготовка. 

Техническата изправност на автомобилите. Във всеки един пункт, данните от всеки измервателен уред ще бъде предаван в агенцията. Затова прегледите са по-скъпи и все по-малко неизправни автомобили ще могат да минават. Пада оборота, 

Брат ми и браговчет ми бяха размавани на пътя. Чухали сме ги тези приказки