Държавата ще се намесва в цените, за да няма дъмпингови тарифи

Разписанията на влаковете и автобусите ще се допълват, а няма да се дублират, за да не се крадат пътници. За целта те ще влязат в Национална транспортна схема, предвиждат публикувани консултационни документи за нов Закон за обществения транспорт. Той ще се пише, за да се изпълни предвидената в плана за възстановяване на реформа за интегриран обществен транспорт.

Това означава разписанията да са съгласувани, да има единен билет за цялото пътуване, пътникът да знае, че като слезе от влака, след 10 минути може за хване автобуса, коментират експерти на министерството на транспорта.

Целта е да няма нелоялна конкуренция един път между влаковете и автобусите и втори път - в рамките на самия автомобилен транспорт. Примерно -

автобус да тръгва 10 мин преди влака, или пък

микробус - 5 мин преди автобуса,

поясняват специалистите от ведомството на министър Георги Гвоздейков. Ако се крадат пътници от жп транспорта, няма да има пари за нови влакове, посочват от ведомството. Консултационните документи са предшествани от анализ на транспортната услуга, който е определил проблемни и слаби места.

Предвижда се отпадане на сегашните републикански, областни, общински и междурегионални транспортни схеми, ще се правят планове на общинско и областно ниво.

Еднакви правила за обществените поръчки за откриване на автобусни линии, както и уеднаквяване на договорите с превозвачите ще бъдат записани в новия закон.

Цените за автобус се формират в момента на база на търсене и предлагане, както е в Закона за автомобилните превози. Обмисля се да бъде въведена регулация и критерии, на които цените на билетите да отговарят - котировки на горива, километри по дадена линия и други. Така щели да бъдат елиминирани дъмпингови тарифи.

В новия закон ще се направят и първите стъпки за въвеждане на единен превозен документ - билет, с който може да се пътува с влак и автобус например. Първоначално ще се тръгне с един за двама превозвачи.

Националната транспортна схема ще се контролира от специално звено. Дали ще бъде обособено в агенция, или в друга структура, ще се решава тепърва. То ще анализира потоците от пътници чрез софтуер. На тази база ще се прави, допълва и обновява транспортната схема. В зависимост от броя на пътуващите

ще се определя какъв вид

транспорт да се използва

Експертите от звеното ще се занимават с всичко в закона, включително компенсациите за общини, превозвачи и за жп транспорта. Това ще става според реалните пътници, казват от ведомството на Гвоздейков.