Разрешиха и на Ford да използва технология за автономно шофиране
Ford получи разрешение да пусне най-модерната версия на своята технология за автономно шофиране в западноевропейските страни. Tesla ще предлага своя много обсъждан пълен автопилот Full Self-Driving (FSD) в Европа и Китай от началото на следващата година.
Даването на контрол на колата до последната степен беше табу в Европа. В Германия има участъци, където е позволено да оставите управлението на системите в “ръцете” на автомобила при определена скорост и обстоятелства. Това е възможно например с автомобили на BMW и Mercedes. При BMW Серия 7
шофьорът може да откъсне очи от волана при ниски скорости
(до 60 км/ч), например в задръстване.
С Tesla Full Self-Driving шофьорът може да махне ръцете от волана дори в населени места. Колата се движи сама от точка А до точка Б, като се съобразява дори със светофарите и пресичащия трафик.
При Ford технологията се казва Blue Cruise. В най-новата си версия (ниво 2+) тя се грижи за управлението, спирането и ускорението вместо шофьора при скорост до 130 км/ч. Водачът може да пусне волана, но трябва да остане бдителен. Автомобилът следи да не се разсейва с помощта на сензор за умора, разположен над волана. Така или иначе, тази функция е задължителна и за всички нови модели, продавани в ЕС от началото на юли.
При повечето други марки шофирането
със свободни ръце е ограничено до 20 секунди
Но ако собственикът на Ford остане внимателен, това ограничение не важи. По-точно, ще му бъде напомнено, ако погледне настрани за повече от 7 секунди.
Автопилотът Blue Cruise вече е лицензиран във Великобритания, Испания и Германия. Ford вече получи и одобрение от Европейската комисия да го предлага като джаджа, повишаваща удобството и безопасността в 15 европейски страни. Според Ford е възможно да карате електрическия спортен модел Mustang Mach-E от Швеция до Италия и да изминете почти 3000 километра, или повече от 25 часа със свободни ръце.
Засега не очаквайте рояци шофьори на Ford, които бездействат зад волана. Тази технология е достъпна само за Mustang Mach-E. И не е включена в стандартното оборудване. Ентусиастите трябва да плащат 25 евро на месец или да сключат годишен абонамент.
Собствениците могат първо да вземат безплатен 90-дневен пробен период на автопилота. При новите модели може да се конфигурира сега, докато по-старите версии на Mach-E
ще го активират чрез актуализация по въздуха
От компанията уверяват, че Blue Cruise ще се появи и на бъдещите модели.
Освен цената системата е свързана и с картографиране. Разрешено е само на магистрали, които са в сини зони, обозначени от Ford. Това обикновено са главни пътни артерии. Тези сини зони съответстват на пътища, също класифицирани като “безопасни” от други марки. С Highway Assist на Hyundai например това са участъци от магистрала,
където автоматичната смяна на лентата е разрешена
Засега Ford е единствената марка, която е стигнала толкова далеч в технологията за полуавтономно шофиране. Други производители също го имат, но функционалността от ниво 2 при Mercedes, Audi и BMW засега е ограничена до шофиране в задръстване и таван от около 60 км/ч. След този напредък на Ford други марки със сигурност ще искат да последват американската компания, предвиждат експертите.