Технологията се използва в устройства за измерване на нивата на кръвната захар при диабетици

Pirelli и Bosch ще оборудват гумите за леки автомобили с Bluetooth връзка. Двете компании сключиха споразумение за сътрудничество за разработване на интелигентни гуми, способни да комуникират с компютъра на автомобила чрез сензори, разположени вътре в гумата, и безжична връзка. Този проект вече си има и име: Cyber Tyre.

От 2014 г. всички нови автомобили трябва да бъдат оборудвани със

система за следене на налягането в гумите

Това е европейско задължение. Две системи обаче съществуват едновременно. От една страна, има уреди за измерване на налягането, поставени директно върху вентила и които записват реалното налягане в гумата, а от друга, е налична и така наречената виртуална система, която не измерва директно налягането, но може да изчисли възможна загуба на налягане от промяната на обиколката на гумата - това става чрез сензорите ESP.

Високотехнологична гума
Високотехнологична гума

Бъдещите Cyber Tyre ще използват стандарта Bluetooth Low Energy (BLE). Това наистина е Bluetooth, но вариант, който, както подсказва името му,

консумира по-малко енергия

Този стандарт съществува от около петнадесет години и се използва в света на медицината, особено в устройствата за измерване на нивата на кръвната захар при диабетици. Същото важи и за колоезденето. Измервателите на мощността на състезателните велосипеди също използват тази технология, както и други приложения, направени за фитнес и бягане.

Според двата гиганта на автомобилната индустрия такава гума трябва да помогне за подобряване на безопасността, комфорта и динамиката на шофиране.

Сензорът може да предава информация както за налягането, така и за температурата на гумата, но

също така да оценява броя на изминатите километри

и следователно да измерва нейното състояние на износване. Благодарение на предоставената информация калибрирането на ABS и електронните системи за подпомагане също може да се регулират според степента на износване на гумата.

Това е сензорът, който се поставя в гумата.
Това е сензорът, който се поставя в гумата.

Трябва да се знае, че ефектите от лошото налягане в гумите, твърде високата температура или прекаленото износване могат да бъдат решаващи за безопасността.

Много шофьори

не обръщат внимание на износването

или състоянието на гумите. Ако възникне твърде ниско налягане, устройството ще може да адаптира съответно работата на контрола на стабилността, за да избегне неприятни изненади на пътя.

Някои спортни автомобили вече използват технологията Cyber Tуre. Такъв е случаят с McLaren Artura, представен през 2022 г., но също и с Pagani, който го вгражда в модела в Utopia, или дори с Audi при RS4. Тези коли също така позволяват

директна комуникация с гумите чрез специално приложение от телефон

Разбира се, това са модели от висок клас, чиито гуми струват няколкостотин или дори хиляди евро всяка.

За това изглежда малко вероятно всички нови автомобили от среден клас скоро да бъдат оборудвани с тази Bluetooth система. Тъй като системата от сензори за налягане е достатъчна сама по себе си и вероятно не на всеки модел ще са нужни измерванията, които са необходими на борда на болид от Формула 1 например. Освен това на пазара има специфични системи, комбиниращи манометър и Bluetooth технология, които позволяват също да се следи състоянието на гумите. Производителят на оборудване Melexis също представи подобна система през 2020 г., но тя така и не стана масова.