Зареждането на електромобил става все по-достъпно, а мрежата от зарядни станции вече обхваща основните пътни артерии в страната, което улеснява по-дългите пътувания. На най-голямото автомобилно изложение в Европа за тази година - "Автомобилен салон София 2024", производители и доставчици на зарядни станции в България коментираха пред БТА, че цената за зареждане на електромобил зависи от вида на зарядната станция, действащите тарифи за електроенергия, както и от характеристиките на електромобила. Те обясниха, че зареждането му вкъщи, особено при нощна тарифа, може да бъде изключително икономично, докато на публичните станции цените са значително по-високи. Специалистите от компаниите, произвеждащи и експлоатиращи зарядни станции, обясниха, че цената на тези устройства е пряко свързана с техните технически характеристики.

Изпълнителният директор на "Елдрайв България" (Eldrive Bulgaria) Димо Колчев каза, че средният разход на 100 км за зареждане на електромобил при текущите цени е около 15 лева. "Това е малко по-евтино от бензина, но трябва да се има предвид, че никой не зарежда на 100 процента батерията си в публичната мрежа. Повечето хора зареждат вкъщи или на работа, където цената е значително по-ниска. Ако човек зарежда само вкъщи на нощна тарифа, разходът на 100 км ще бъде около 2 лева", поясни Колчев.

Компанията е изградила над 200 зарядни станции през тази година, а за догодина целите й са още по-амбициозни, допълни изпълнителният директор на "Елдрайв България". Станциите са разположени из цялата страна, като около една трета от тях са в София, което съответства на съотношението на регистрираните електромобили в столицата спрямо останалите градове. На автомагистрала "Тракия" компанията поддържа зарядни станции с добра гъстота на ключови локации, включително има и заряден хъб, който се намира близо до Пловдив - на една минута от магистралата. "Най-вече работим по развиване на собствени проекти за изграждане на магистрални хъбове на магистралите, където вече цялата екосистема ще е организирана около зарядните станции", коментира Колчев. Мрежата на компанията съществува вече 8 години, като през това време е изградена публична зарядна мрежа с 600 зарядни станции и около 850 точки за зареждане. "Целта ни е да достигнем до 2000 станции в следващите две години", добави изпълнителният директор на "Елдрайв България" Димо Колчев.

Експертът по продажби в "И Ви Пойнт" (EVPoint) Деян Стоев изчисли, че при цена от 30 стотинки за киловатчас с ДДС за изминаване на 100 км с електромобил са необходими около 20 киловатчаса, което струва приблизително 6 лева. Ако се използва бързозарядна станция по магистралата, където цената е около 80 стотинки за киловатчас, следващите 100 км ще струват около 16 лева, посочи Стоев. Той уточни, че цената на мобилните зарядни започват от около 400 лева, докато стационарните струват между 700 и 750 лева и могат да достигнат до 2000-3000 лева в зависимост от характеристиките им.

Компанията се занимава със зарядни станции и кабели и изнася около 18 000 зарядни станции в различни държави, включително Перу, Сингапур и Великобритания. В България "И Ви Пойнт" разполага с около 400 публични зарядни станции и е продала над 1000 за лично ползване, уточни Деян Стоев.

Директорът "Производство на зарядни станции" в "Гемамекс" Веселин Бенчев коментира, че компанията отчита леко повишение в изграждането на зарядни станции тази година спрямо миналата. "Гемамекс" произвежда зарядни станции от 2016 г., първоначално за електробуси, а от последните две години и за електромобили. Бенчев добави, че разходите за компонентите, използвани в производството на зарядни станции, са се увеличили с 5-10 процента тази година в сравнение с 2023 г.

Основана през 1991 г. "Гемамекс" е български технологичен лидер в производството на мощни зарядни станции за електротранспорта. Компанията е специализирана в разработката на иновативни решения за бързо зареждане на електрически автобуси, използвайки суперкондензаторна технология, както и електромобили. Зарядните станции на "Гемамекс" осигуряват бързо и ефективно зареждане, допринасяйки за устойчивия градски транспорт. В София вече функционират 19 такива станции, които обслужват 48 електрически автобуса, добави Веселин Бенчев.

Управителят на "Гигачарджър" (Gigacharger) Делян Димитров обясни, че ако човек зарежда електромобила си на домашна зарядна станция и има такъв с капацитет на батерията от 100 киловатчаса, зареждането на нощна тарифа ще струва около 14 лева. С такова зареждане може да се стигне от София до морето. Ако обаче зареждането става на публична зарядна станция, то е по-скъпо. Масово цените там са около 49 стотинки за киловатчас, което означава, че зареждането на батерия от 100 киловатчаса ще струва 49 лева. При нашите станции зареждането на една батерия струва между 14 и 49 лева, коментира Делян Димитров.

"Гигачарджър" е български производител на зарядни станции. Компанията произвежда станции с променлив ток за бавно зареждане, при които електромобилът се зарежда за 2, 3, 4 и повече часа. Димитров поясни, че цената на зареждането на електромобил на бавно зареждаща се станция е по-ниска, защото станцията се нуждае от електрическа мрежа с мощност от 7 киловата. При бързо зареждане обаче са нужни от 60 до 300 киловата, в зависимост от възможностите на мрежата. Бързото зареждане е удобно и се използва, когато хората пътуват между градовете. "Вече много електромобили стигат от София до морето - било то гръцкото или българското, ако тръгнат с пълна батерия", коментира Димитров. Той обаче уточни, че понякога може да се наложи спиране на магистралата за 10-15 минути за дозареждане на бърза зарядна станция.

"Гигачарджър" предлага и изгоден вариант за собствениците на електромобили - наем на зарядна станция срещу фиксирана месечна такса от 35 лева. Тази услуга включва пълна инсталация, софтуер и поддръжка. Според изчисления на Делян Димитров, при среден месечен пробег от 3000 км разходите за електроенергия при нощна тарифа, заедно с месечната такса за зарядната станция, възлизат на около 120 лева. "Три хиляди километра е доста сериозен пробег. Не много хора правят 3000 км пробег всеки месец", допълни управителят на "Гигачарджър".

Мениджърът за развитие и продажби в "Електрип България" (Electrip Bulgaria) Калин Петров, коментира, че цената на зарядната станция варира в зависимост от нейната функция, мощност, дизайн и функционалности, но средната цена е около 1000-1500 лева. Петров уточни, че трябва да се предвиди и разход за инсталиране - на кабели, консумативи, прекъсвачи, дефектнотокова защита и други компоненти, които струват от 500 до 1500 лева. Тоест, една зарядна станция може да струва с всички компоненти около 3000 лева, обясни Петров.

Компанията има инсталирани близо 200 зарядни точки, включително станции с един и два конектора. "Електрип България" предлага бавно зареждащи станции с променлив ток от 22 киловата, както и бързозарядни станции с прав ток от 60 киловата, които зареждат електромобила за 20-30 минути. "Електрип България" е оператор на зарядна инфраструктура и изгражда зарядни станции на публични локации. Компанията не продава самите зарядни станции, а подписва партньорски договори с атрактивни за "Електрип България" локации. Калин Петров коментира, че има ръст на подписаните договори тази година в сравнение с миналата. "Имаме ежемесечен ръст на потребителите на тази услуга", добави Петров.

"Електрип България" е част от "Електрип Глоубъл" (Electrip Global) и развива бизнес като оператор на зарядни станции в България и други европейски държави - Франция, Италия, Хърватия, Гърция, Черна гора, Полша, както и в Турция, където оперира под бранда "Зес" (ZES) и е пазарен лидер с над 4000 инсталирани зарядни станции. "Електрип България" е първият оператор на зарядна инфраструктура, който инсталира 400-киловатова станция в България през юни на крайпътен обект на автомагистрала "Марица" в посока Истанбул. На тази станция батерията на електромобил може да бъде заредена за 12-15 минути от 10 до 80 процента, каза Калин Петров.