Комисията за защита на потребителите (КЗП) препоръчва на всички банки в България в срок от 14 дни да преразгледат договорите си за потребителски кредити и да премахнат доброволно клаузите, които нарушават правата на потребителите, съобщиха от комисията.
За да защити особено важни обществени интереси, каквито са потребителските, КЗП има готовност да предприеме действия по завеждането на колективни искове срещу банките, които откажат да изпълнят доброволно препоръките ѝ, допълват от комисията.
В продължение на засилването на контрола върху дейността по предоставяне на потребителски кредити, КЗП е извършила проверки на договорите на всички банки, опериращи на територията на страната. Проверките са разкрили наличието на неравноправни клаузи във всички изследвани договори, както и прилагането на различни нелоялни търговски практики, посочиха от комисията.
Сред тях са събиране на непрозрачни такси и комисионни, включване на забранени от закона такси и комисиони за действия, свързани с усвояване и управление на кредита, както и събиране на такси и комисионни, които не са ясно и точно определени в договора за потребителски кредит.
Друга нелоялна практика е свързана с ограничения върху правото на отказ. Потребителите са задължени да спазват специфични и едностранно наложени от банките процедури, които са незаконосъобразни, за да упражни правото си на отказ. КЗП е установила и нарушение свързано с обезпечителни изисквания, нарушаващи граждански права - въвеждане на клаузи, позволяващи на кредитора достъп до лична собственост (оглед и посещение на място) или правото да налага ограничения върху имуществото на потребителя, дори при незначителни или спорни задължения.
Установено е и нарушение на принципа за уведомяване на потребителя - липсва задължение за банките да предоставят ясна предварителна информация за извършени от тях промени в договорните условия, включително на референтни лихвени проценти, чрез трайни носители, което възпрепятства потребителите от своевременно действие, съобщи БТА.
КЗП определя като нарушение и поставени несправедливи условия за предсрочна изискуемост - възможност за едностранно обявяване на кредита за предсрочно изискуем при незначителни или несъществени нарушения на договора, включително такива, които не застрашават интересите на кредитора.
Друго нарушение, което КЗП е констатирала, е ограничаването на възможността за електронна комуникация - необосновани задължения към потребителя да комуникира с банката предимно на траен хартиен носител на информация.
За установените нелоялни търговски практики са издадени заповеди, които целят преустановяване на нарушенията и забрана за тяхното бъдещо извършване. Едновременно с това на нарушителите предстои да бъдат наложени имуществени санкции за всяко извършено от тях нарушение, посочват от КЗП.
Комисията заявява категорично ангажимента си да следи за спазването на изискванията и да предприема активни действия срещу нелоялните практики, както в банковия сектор, така и сред небанковите финансови институции. Това цели не само да премахне неравноправните клаузи, но и да създаде значително по-прозрачна и справедлива среда за потребителите в България.
КЗП приканва всички засегнати граждани да сигнализират за нарушения и да търсят информация и подкрепа на официалния сайт на Комисията или в регионалните й офиси.
КЗП започна преди седмица процедура по завеждане на колективни искове срещу някои от фирмите за бързи кредити заради неотстранени 122 неправомерни клаузи.