Ново американско проучване подчертава потенциална опасност, свързана с носенето на флуоресцентно облекло от страна на пешеходци и колоездачи. Те всъщност могат сериозно да нарушат функциите на автоматичните спирачни системи на автомобилите.
В тумното се препоръчва на пешеходците и велосипедистите да носят светлоотразително облекло, за да бъдат по-видими в трафика. Парадоксално, ново проучване на американската организация за безопасност IIHS (Застрахователен институт за пътна безопасност) показва, че тези рефлектори могат да допринесат за по-малко безопасност.
Новите автомобили са оборудвани с усъвършенствани системи за подпомагане на водача, една от най-важните от които е автоматичното аварийно спиране (AEB) за разпознаване на пешеходци, която е задължитена в ЕС от миналата година. Тази система е предназначена да намали инцидентите чрез откриване на пешеходци и спиране на автомобила автономно. Това е чудесен пример за това как технологията може да направи трафика по-безопасен. Предишни проучвания на IIHS показаха, че тази технология може да намали сблъсъците с пешеходци през деня с 27%. Но институтът вече е организирал тестове на тъмно, тоест в моменти, когато стават най-сериозните инциденти за пешеходците и когато те са най-уязвими. Резултатите заслужават специално внимание.
Проучването разглежда три SUV модела от 2023 г. (които се предлагат и в Европа): Honda CR-V, Mazda CX-5 и Subaru Forester. По време на теста колите се движат със скорост от 40 км/ч, докато пешеходец (манекен) пресича път при различни условия на осветеност. Моделът носи различни видове дрехи: тъмни, бели и светлоотразителни.
Оказва се, че светлоотразителното облекло, особено движещите се рефлектори на ръкавите и крачолите, напълно заблуждава сензорите на Honda и Mazda. Така системите не засичат пешеходците с всички произтичащи от това последици.
"Местоположението и движението на рефлекторите улесняват шофьорите да разпознават пешеходците", казва изследователят на IIHS Дейвид Кид. "Но сензорите в системите за автоматично аварийно спиране изглежда объркват тези движения, вместо да ги улесняват. Недопустимо е облеклото, предназначено да подобри безопасността на пешеходците и велосипедистите, да допринесе за това те да станат невидими за системите за подпомагане на водача."
Резултатите разкриват и големи разлики между моделите автомобили. Subaru Forester постигна най-добри резултати: в 12 от 13 теста колата успява да спре напълно, преди да блъсне пешеходеца. В единствената ситуация, в която системата се провали, пешеходецът е бил със светлоотразителна жилетка. Subaru все пак успява да намали значително скоростта си, което помага за минимизиране на удара.
Представянето на Honda CR-V и Mazda CX-5 е много по-лошо. Системата на Honda не успя да реагира в осем от тестовете, дори на пешеходци, носещи светлоотразително облекло. Mazda не успява да спре напълно в нито един от тестовете. Най-впечатляващото е, че и двете коли се представят по-зле с пешеходци, носещи светлоотразителни ленти на дрехите си, отколкото с напълно тъмни дрехи.