Изследователи от Харвард установяват, че не губите авторитет. Ненадеждни изглеждате, ако пренебрегвате факти от инат
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Като се заинати, та цяла неделя. Тихо, кротко, ден и нощ не слушаше никакви аргументи освен своите. Не си мръдна мнението нито на йота. Не човек, а желязо.
Дано това не сте вие. Защото според психолозите хора, които не допускат за нищо на света да си променят мнението, всъщност са с нисък интелект. А обикновено и с комплекси - те се притесняват да не ги помислят за глупави, понеже сменят мнението си.
Обратното е - умният човек е готов да мисли по друг начин, като види други факти, и не се страхува, че изглежда непоследователен.
Доказано е с експерименти, че готовността за промяна в мнението е знак за интелигентност. Вярно, за момент човек се чувства малко глупав, понеже осъзнава, че в нещо е сгрешил. Страда и егото му. Но бързо си дава сметка, че знанията или информацията не са фиксирани, и няма защо да се приема за недостатъчно умен.
Умните хора имат силни убеждения, към които обаче не се придържат фанатично. Те се разпознават по готовността да променят вижданията си, ако бъдат оборени с категорични доказателства, казват Боб Сътън и Фред Уилсън от Станфордския университет.
Страхът, че като си променяте мнението, шефът, колеги, партньори престават да ви уважават, е излишен. Изследователски екип от Харвард начело с Франческо Джино и Лесли К. Джон показва със серия опити в реални ситуации, че нищо подобно не се случва. Дори когато става дума не просто за оценка на качества от типа "умен-глупав", а за влагане на пари.
При тестове, при които предприемачи правят презентации пред инвеститори, за да привлекат финансиране за проектите си, някои трябвало да променят мнението си. Направили го, след като чули нова информация по време на самата презентация. По този начин изследователите проверили какво работи по-добре: човек да ревизира мнението си с риск да признае, че не е добре осведомен и да изглежда ненадежден, или да си държи на своето, пренебрегвайки действителността.
"Предприемачите, които промениха мнението си по време на презентацията, като чуха нова информация, имаха около шест пъти по-голям шанс да спечелят доверие и да преминат към финален кръг на преговори с инвеститорите. Инвеститорите възприеха по-добре тези предприемачи в сравнение с онези, които продължиха да се придържат към своята позиция въпреки представените им различни факти", обясняват Джино и Джон.
Оказва се, че инвеститорите възприемат хората, които са способни да променят мнението си, като интелигенти и затова са склонни да им гласуват доверие.
В поредицата експерименти на двамата харвардски изследователи има само няколко ситуации, когато се установило, че печелели тези, които се придържали непоколебимо към позицията си, независимо от всичко. Изводът е, че в повечето области на бизнеса и живота интелигентността е по-ценна от твърдостта.
Не само не трябва да се страхувате да променяте вижданията си, а трябва да го правите публично, защото това е знак за сила, не за слабост. Не сте глупави инати, които пренебрегват фактите. Това е начин да печелите уважение и доверие.
Има обаче една особеност, на която трябва да непременно да обърнете внимание - сменяте мнението си, когато имате категорични доказателства. Тогава авторитетът ви наистина не страда, показвате интелигентност и гъвкавост.
Не е така, ако сменяте мнението само защото мнозинството е на друго мнение. Като е убеден, че е прав, човек не проявява конформизъм. В такива случаи умните се опитват да отстояват силните си убеждения. Когато не успеят и са служители, се подчиняват на нареждането на шефа.
- Колко конформизъм
Конформизъм означава да сте съгласни с преобладаващото мнение, независимо какво всъщност мислите. Да постъпвате като останалите, макар да съзнавате, че различно поведение може да е по-правилно и по-успешно. (Кога психофеноменът "социално доказателство" - "всички така правят", пречи на успеха и кога е полезен - четете утре.) Обикновено към това ви принуждава средата, като налага норми и отхвърля онези, които не ги спазват.
Благодарение на конформизма наистина по-лесно се живее в работата, пък и във всякаква група. Но трябва да е умерен, защото иначе започва да пречи.
Първо, хората не уважават онзи, който никога няма свое собствено мнение. Смятат го за безличен, глупав, страхлив, некомпетентен и т.н.
Второ, ако винаги сте като всички, шефовете не ви забелязват и не можете да напреднете в кариерата.
Майсторство е да уцелите точната доза, да сте гъвкави според ситуацията. Има и случаи, когато сте длъжни да излезете от удобството на конформизма, защото личните ви интереси диктуват да се опълчите на останалите. А освен това често другите, макар че са мнозинство, грешат. Или искат да ви подведат.
Има един много известен експеримент на социалния психолог Соломон Аш.
Ученият кара студенти да сравняват дължината на линии. Става дума за зрително възприятие, при което трудно може да се направи грешка. И наистина участниците преценяват вярно.
В някои от групите обаче Аш внедрява подставени лица, които нарочно дават на глас неправилни отговори. В резултат останалите се влияят от тях, отказват се от онова, което виждат с очите си, и също отговарят грешно.
Аш прави различни опити и установява колко подставени лица са необходими, за да се създаде конформизъм. Едно няма почти никакво влияние, две имат малко. При три и повече вече се появява стабилна тенденция - другите започват да отговарят като тях.
Социалният психолог открива и още нещо - когато дори само едно от подставените лица е накарано да се съпротивлява и да изказва различно мнение, редовните участници в групата е по-вероятно да устоят на подтика си към конформизъм. Така Аш осветлява силата, която може да има малцинството.
Изводът от експериментите е, че макар да е по-удобно, не бива да се присъединявате към мнозинството, когато виждате, че то не е право. Щом сте сигурни в ценностите и преценките си, бъдете смели и си кажете мнението или предприемете действия. Може би и други ще ви последват.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
"Аз никога не се отказвам" - пристрастие, което проваля кариерата
Как ефектът на съблазнителната примамка помага за успех в работата
5 безотказни техники за убедителност
Преговорите не са битка, но все пак са състезание. Тактики да го спечелите
Техники да се сработвате с шеф педант
Как да се справяте с язвителен колега
Стратегии за борба с негативизма, който пречи на личния успех
Помирител е обещаваща роля за кариерен напредък, ако не плащате чужд конфликтен дълг
4-те типа конфликти в екипа, кога да се биете и кога да бягате
Как психофеноменът "ефект на прожектора" пречи на професионалния успех
Като хамстер на въртележка в целите на компанията
Актуален HR тренд: Психологическа безопасност на работа